کابینت پلی اورتان

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

کابینت پلی اورتان را می‌توان در گروه بسیار پرطرفدار و باکیفیت کابینت آشپزخانه دسته‌بندی کرد. با توجه به اهمیت و جایگاه کابینت در آشپزخانه و محیط داخلی ساختمان باید در انتخاب آن دقت کرد. امروزه فناوری‌ها و تکنولوژِ‌ی‌های مدرنی در ساخت کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از نوین کابینت نیز نوع پلی اورتان آن است. در این مطلب از گروه صنعتی سپیدار چوب با این کابینت‌های جذاب بیشتر آشنا می‌شویم.

منظور از پلی اورتان چیست؟

این ماده ترکیبی از رزین پلیول و پلی ایزوسیانات می‌باشد. در این فرمولاسیون رزین پلیول ماده‌ی اصلی و پلی ایزوسیانات عامل پخت و سخت کننده محسوب می‌شود. پلی اورتان دارای وزن مولکولی بسیار بالایی است. در نتیجه بر روی هر سطحی که به کار رود مقاومت بسیار زیادی پیدا می‌کند. سطوح اغشته به پلی اورتان در برابر عواملی نظیر باد و آفتاب و رطوبت و دیگر فاکتورهای محیطی مقاوم می‌شوند. این پوشش‌ها کاربرد بسیار زیادی در بخش‌های مختلف دارند. یکی از این کاربردها استفاده از پوشش و رنگ پلی اورتان برای کابینت است.

منظور از کابینت پلی اورتان چیست؟

این کابینت‌ها در واقع کابینت‌های MDF یا چوبی خام هستند که توسط پلی اورتان پوشش داده شده‌اند. استفاده از این رنگ به دلیل مزیت‌ها و ویژگی‌های ساختاری خاص آن در ساخت کابینت اجرا می‌شود. رنگ پلی اورتان در قیاس با دیگر رنگ‌های کابینت از مقاومت و ماندگاری بالاتری برخوردار بوده و باکیفیت‌تر است.  قدرت چسبندگی این رنگ و سرعت خشک شدن آن نیز بسیار زیاد بوده و همین امر کار را ساده‌تر می‌کند.

کابینت پلی اورتان

چرا در ساخت کابینت از پلی اورتان استفاده می‌کنند؟

شاید برایتان این پرسش ایجاد شده باشد که چرا به جای MDF ملامینه یا هایگلاس از پلی اورتان استفاده می‌شود. یکی از دلایل اصلی آن عدم امکان استفاده از دستگاه CNC می‌باشد. در کابینت‌های هایگلاس و ملامینه روکشی بر سطح کار قرار دارد. در نتیجه دیگر امکان استفاده از ابزارهای نجاری نظیر دستگاه CNC وجود ندارد. علاوه بر آن استفاده از نوار لبه PVC برای محافظت از مغز MDF الزامی است. این نوار زیبایی کلی کابینت را تحت شعاع قرار داده و می‌کاهد. در حالی که هیچ نیازی به نوار PVC روی کابینت پلی اورتان نیازی به استفاده از نوار PVC نیست.

انواع رنگ پلی اورتان مورد استفاده در کابینت:

تنوع بالای رنگ یکی از ویژگی‌های مهم در استفاده از پوشش پلی اورتان است. زیرا می‌توان به هر سلیقه و سبکی رنگ مناسبی برای کابینت به کار برد. پلی اورتان در سه تنالیته رنگی:

  • براق
  • نیمه براق
  • مات

تولید شده و در بازار موجود است. همچنین قدرت بسیار این رنگ در پوشانندگی باعث زیبایی بیشتر کابینت می‌گردد. خوشبختانه کالیته رنگی پلی اورتان در کارخانه‌های تولید کنده آن کامل می‌شود. در نتیجه می‌توان از هر طیف رنگی دلخواه برای ساخت کابینت پلی اورتان استفاده نمود. علاوه بر آن امکان تولید رنگ‌های ترکیبی پلی اورتان که تطابق کاملی با سلیقه مشتری داشته باشد نیز وجود دارد.  در ادامه با تعدادی از رنگ‌های پر فروش پلی اورتان برای ساخت کابینت آشنا می‌شویم. این رنگ‌ها عبارتند از:

  • قرمز
  • مشکی
  • زرد
  • قهوه‌ای
  • نارنجی
  • سبز
  • شفاف
  • آبی

می‌باشند.

کابینت پلی اورتان

کابینت‌های پلی اورتان چه مزایای دارند؟

از جمله دلایل محبوبیت این استفاده از پلی اورتان در کابینت مزیت‌های این کار می‌باشد. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین مزایای این نوع کابینت‌ها آشنا خواهیم شد:

1- با استفاده از پلی اورتان به عنوان پوشش کابینت دیگری محدودیتی در مدل کار وجود ندارد. بنابراین هر طرح و مدل و سبکی با استفاده از چوب یا  خام و رنگ پلی اورتان قابل اجراست.

2- دامنه رنگی گسترده پلی اورتان حق انتخاب زیادی برای مشتری ایجاد می‌کند. در نتیجه می‌توان به راحتی رنگ کابینت را با دیگر آیتم‌ها دکوراسیون داخلی ساختمان هماهنگ کرد.

3- بر خلاف بعضی از متریال‌ها ناچار به انتخاب کابینت مات کامل یا براق کامل نیستید. در واقع می‌توانید درصد مات و براق بودن کابینت را به دلخواه خود انتخاب نمایید.

4- چسبندگی رنگ پلی اورتان بسیار زیاد بوده و بعد از خشک شدن شبیه به لاک محکم می‌شود. همچنین سرعت بالای خشک شدن این رنگ روی کابینت نیز یک مزیت به شمار می‌رود.

5- یکی از بهترین مزیت‌های کابینت پلی اورتان امکان ترمیم بخش‌های آسیب دیده‌ی پوشش آن است. تمام بخش‌های آسیب دیده پلی اورتان روی کابینت به راحتی و به کمک رنگ آمیزی دوباره ترمیم می‌شوند.

استفاده از پلی اورتان روی کابینت چه معایبی دارد؟

اولین مورد احتمال غبارگیری رنگ پلی اورتان در زمان خشک شدن است. بنابراین باید با دقت و مراقب زیادی ساخته شود. برای سفارش بهترین انواع کابینت پلی اورتان می‌توانید با  گروه صنعتی سپیدار چوب تماس بگیرید. سال‌های تجربه این گروه در ساخت انواع کابینت تضمینی بر کیفیت بالای کار می‌باشد. اما از دیگر مواردی که به عنوان ایراد این کابینت‌ها می‌توان ذکر کرد گران بودن آن است. رنگ پلی اورتان خارجی مورد استفاده روی کابینت قیمت نسبتا بالایی دارد. با این همه کیفیت و نتیجه کار جبران هزینه بالای نوع خارجی پلی اورتان را می‌کند. نکته آخر کدر شدن رنگ کابینت پلی اورتان در صورت عدم نگهداری اصولی از آن است.

قیمت کابینت پلی اورتان:

قطعا قیمت یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کابینت آشپزخانه است. البته فاکتورهایی نظیر:

  • طراحی
  • ساخت
  • نصب
  • ابعاد

همگی در براورد قیمت کابینت موثر هستند. همچنین ضخامت ورق‌های MDF مورد استفاده در ساخت کابینت نیز روی میزان مصرف پلی اورتان و قیمت کار موثر است. اگر رنگ پلی اورتان خارجی در ساخت کابینت استفاده شود نوسانات قیمت ارز هم باید محاسبه شود. با توجه به کیفیت بسیار بالا و طول عمر بیشتر رنگ پلی اورتان خارجی پیشنهاد می‌شود گزینه اول در انتخاب باشد. نکته مهم دیگر وجود تنالیته‌های بسیار زیاد در رنگ پلی اورتان خارجی می‌باشد. متاسفانه تنوع رنگی بالای نوع خارجی در پلی اورتان ایرانی دیده نمی‌شود.

کلام پایانی:

کابینت پلی اورتان یک انتخاب ایده‌آل و مناسب برای کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود. کیفیت رنگ پلی اورتان مصرفی باعث استحکام و مقاومت بالا در کابینت خواهد شد. امکان ساخت کابینت با سه طیف رنگی براق مات و نیمه براق با رنگ پلی اورتان وجود دارد. برای استعلام قیمت و ثبت سفارش فرم مربوطه در سایت سپیدار چوب را تکمیل کنید.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »