چگونه مغزی درب ضد سرقت را عوض کنیم؟

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

تکنولوژی و علم همیشه به کمک بشر آمده تا در زوایای مختلف آسایش را برای افراد تامین کند. یکی از جنبه‌های مهم در برقراری آرامش تامین امنیت افراد در محل کار و زندگی آن‌ها است. درب‌های ضد سرقت از تکنولوژی بالایی برای افزایش سطح ایمنی ساختمان برخوردار هستند. قفل این درب‌ها کیفیت بسیار زیادی داشته و حتی در مقابل اسیدپاشی نیز مقاوم است. اما اگر جدیدا به ساختمانی نقل مکان کرده‌اید که درب ضد سرقت دارد بهتر است مغزی قفل را تعویض کنید. تعویض مغزی درب ضد سرقت باعث می‌شود در صورت کپی کردن از آن دیگر خطری شما را تهدید نکند. در این مقاله از گروه سپیدار چوب آموزش‌های لازم برای این کار را به شما خواهیم داد. البته بهتر است تعویض مغزی یا رگلاژ کردن درب ضد سرقت ترک توسط افراد متخصص انجام شود.

آشنایی با انواع قفل درب ضد سرقت:

پیش از اینکه آموزش‌های لازم برای تعویض مغزی قفل در درب‌های سرقت داده شود باید با انواع آن‌ها آشنا شویم. قفل‌هایی که در این درب‌های ایمن به کار می‌روند انواع متنوعی دارند. هر نوع نیز ویژگی‌ها و شاخصه‌های مخصوص به خود را داشته و برای هدفی طراحی شده است. در این بخش به دو گروه اصلی از قفل‌های درب ضد سرقت موجود در بازار اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که هر کدام از این قفل‌ها زیر مجموعه‌های دیگری نیز دارند.

چگونه مغزی درب ضد سرقت را عوض کنیم؟

1- قفل‌های ضد سرقت کلیدی:

قفل‌های کلیدی در اصل نسل اول قفل‌های مورد استفاده در درب‌های ضد سرقت هستند. بیشترین کاربرد این قفل‌ها در درب‌های ضد سرقت به کار رفته در منازل است. از نظر قیمت نیز نسبت به دیگر انواع قفل ضد سرقت ارزان‌تر می‌باشند. دو نوع کلید مختلف نیز برای این قفل‌ها طراحی شده که یکی کلید اصلی و دیگری کارگری نام دارد. کلید اصلی در اختیار مالک ساختمان می‌باشد و امکان کپی کردن آن وجود دارد. اما کلید بعدی که کارگری نامیده می‌شود در اختیار کارگران و نصابان درب قرار دارد و قابلیت کپی کردن ندارد. به این ترتیب از بابت مسائل امنیتی این قفل‌ها هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

 

2- قفل‌های ضد سرقت هوشمند:

یکی دیگر از انواع قفل ضد سرقت قبل اقدام به تعویض مغزی درب ضد سرقت باید بشناسید نوع هوشمند می‌باشد. این قفل‌ها از دو نوع کارتی و اثر انگشتی تشکیل می‌شوند. نوع اثر انگشتی از این قفل‌های هوشمند فاقد هر گونه کلید می‌باشد. تنها راه باز کردن قفل ثبت اثر انگشت  ذخیره شده در سیستم قفل است. قفل‌های کارتی هوشمند که از انواع مدرن‌تری محسوب می‌شوند علاوه بر کارت کلیدی یدکی نیز دارند. از این کلید یدکی در مواقع ضروری و گم شدن کارت برای باز کردن درب کمک گرفته می‌شود.

انواع مغزی درب ضد سرقت کدام است؟

بعد از اینکه با قفل‌های مورد استفاده در درب‌های ضد سرقت آشنا شدیم باید انواع مغزی آن‌ها را نیز بشناسیم. در درب‌های ضد سرقت از نوع مختلف مغزی استفاده می‌شود. این انواع مغزی اعم از:

  • مغزی ساده: این مغزی در بخش پایینی درب ضد سرقت به کار می‌رود.
  • مغزی شب‌بند: محل قرارگیری این مغزی در بخش بالایی درب ضد سرقت می‌باشد.

می‌باشند. تعویض کردن هر کدام از این نوع مغزی نیز مراحل جداگانه و مخصوص به خود را دارد.

مراحل تعویض مغزی ساده در درب ضد سرقت:

برای این منظور ابتدا باید پیچ‌های قفل را به طور کامل باز کنید تا به پیچ‌های پشت درب دسترسی پیدا کنید. سپس پیچ‌های پشتی درب را نیز باز کرده و به سراغ زبانه‌ی درب ضد سرقت بروید. در بخش زبانه‌ی بیشتر این درب‌ها سه پیچ مجزا تعبیه شده است. برای دسترسی به مغزی قفل یا توپی باز کردن پیچ وسطی کافی است. بعد از دسترسی به مغزی ساده قفل باید آن را خارج کرده و تعویض کنید. در انتها نیز ابتدا کاسه و بعد از آن رزت همراه با پوکی قفل را ببندید. به این ترتیب موفق به تعویض مغزی درب ضد سرقت شده‌اید.

مراحل تعویض مغزی شب‌بند در درب ضد سرقت:

برای شروع کار پیچ‌های قفل شب‌بند را باز نمایید تا امکان خارج کردن پوکی و همراه رزت را پیدا کنید. رزت را از قسمت پشت درب بیرون آورده تا به مغزی شب‌بند دسترسی پیدا کنید. با باز کردن پیچ مغزی قفل می‌توانید آن را از داخل قفل بیرون بکشید. بعد از بیرون آوردن مغزی قدیمی پوکی و کاسه مغزی جدید را جایگذاری نمایید. سپس رزت را انداخته و پیچ‌های قفل شب‌بند را مجددا ببندید. در این مرحله کار تعویض مغزی قفل شب‌بند در درب ضد سرقت به پایان می‌رسد.

نکات مهم در تعویض مغزی درب ضد سرقت:

چنانچه از شیوه درست و اصولی تعویض مغزی در درب‌های ضد سرقت آگاه نیستید از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. کیفیت قفل و مغزی درب ضد سرقت اهمیت بسیار زیادی در میزان ایمنی این درب‌ها دارد. بنابراین بهترین و مرغوب‌ترین انواع قفل‌ها و مغزی‌های موجود در بازار را انتخاب کنید. هنگام تعویض کردن مغزی قفل در این درب‌ها به بخش‌ها و اجزای مختلف در ب فشار وارد نکنید. چرا که ممکن است ناخواسته به قسمت‌های داخلی قفل آسیب وارد گردد. هر گونه آسیب وارده بر قفل و مغزی درب ضد سرقت روی کیفیت و ایمنی آن اثر سوء دارد. در زمان انتخاب قفل برای درب ضد سرقت باید به ضخامت درب و جنس آن توجه گردد. قفل انتخابی باید با نوع درب ضد سرقت متناسب باشد. بعد از اینکه کار تعویض مغزی درب را به پایان رساندید از روغن برای چرب کردن آن استفاده کنید. کمک گرفتن از روغن‌های مخصوص موجب بالا رفتن میزان کارایی قفل درب ضد سرقت می‌شود. برند و کشور تولیدکننده قفل و مغزی درب سرقت نیز در زمان خرید مد نظر قرار گیرند. در حال حاضر بهترین انواع قفل برای درب‌های ضد سرقت در ایران ساخت کشور ترکیه می‌باشد.

ابزار لازم برای تعویض مغزی درب ضد سرقت چیست؟

تعویض یا تعمیر نمودن مغزی قفل در درب‌های ضد سرقت بدون استفاده از تجهیزات و ابزارهای مناسب ممکن نیست. برخی از این تجهیزات مورد نیاز برای تعویض کردن مغزی قفل درب ضد سرقت عبارتند از:

  • پیچ‌بند
  • دریل در ابعاد و اندازه‌های مختلف
  • چکش
  • پیچ‌گوشتی
  • مغزی قفل

می‌باشند.

کلام پایانی:

تعویض مغزی درب ضد سرقت به ویژه بعد از نقل مکان به ساختمان جدید باعث بالا رفتن سطح امنیت خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »