چگونه درب چوبی را عایق صدا کنیم

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

چگونه درب چوبی را عایق صدا کنیم. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چگونه درب چوبی را عایق صدا کنیم. درب‌های چوبی از قرن ‌ها پیش  در منازل و در ساختمان‌ ها استفاده می ‌شده است. امروزه هم با وجود این که انواع مختلفی از درب‌ ها در جنس های مختلف به بازار آمده است ولی هنوز درب های چوبی از بسیاری از جهات، بی ‌رقیب هستند و طرفداران بسیار زیادی برای خود دارند. در واحدهای مسکونی از درب ‌های چوبی هم به عنوان درب اصلی واحد مسکونی و هم به عنوان درب اتاق و سرویس بهداشتی و حمام و غیره استفاده می‌ شود. بنابراین عایق صدا کردن یک درب چوبی اهمیت بسیار زیادی دارد و از پخش صدا از واحد مسکونی به بیرون و از اتاق‌ها و سرویس بهداشتی و حمام به فضای داخل واحد مسکونی جلوگیری می ‌کند. در این مقاله با راهکارهای تبدیل درب چوبی به درب چوبی عایق صدا آشنا خواهیم شد.

 

منظور از عایق صدا کردن درب چوبی چیست؟

وقتی صحبت از عایق صدا کردن درب چوبی و یا همان آکوستیک کردن آن می‌ شود، مقصود این است که میزان ورود و خروج صدا از قسمت درب به حداقل ممکن برسد. بدیهی است که صدا فقط از طریق درب چوبی به بیرون و درون نفوذ نمی‌ کند و از جاهای مختلف ساختمان امکان ورود و خروج صدا وجود دارد؛ ولی عایق صدا کردن درب چوبی به نوبه خود می‌ تواند کمی باعث آکوستیک شدن فضا شود.

چرا عایق صدا کردن درب چوبی مهم است؟

با توجه به این که امروزه اندازه واحدهای مسکونی کوچک ‌تر شده است و حتی در بسیاری از آپارتمان ‌ها چند واحد در یک طبقه در کنار همدیگر ساخته شده ‌اند؛ بنابراین هر چقدر که صدای کم تری از واحدهای مسکونی به بیرون نفوذ کند، جلوی معضلات و مشکلات فراوانی را خواهد گرفت. این مسئله در مورد درون واحدهای مسکونی و اداری و … هم صادق است. اندازه واحدهای مسکونی، کوچک‌ تر شده‌ اند و در نتیجه به راحتی صدا از یک اتاق به هال یا اتاق دیگر می ‌رسد که این نمی ‌تواند اتفاق جالبی باشد. در واقع این پخش شدن صدا، قطعاً جلوی آسایش و راحتی را خواهد گرفت. با عایق صدا کردن درب چوبی می ‌توان تا حدی جلوی ورود و خروج صدا از سرویس بهداشتی و حمام و اتاق‌ها و غیره را گرفت.

البته عایق صدا کردن درب چوبی یک فایده دیگر هم دارد و آن هم جلوگیری از اتلاف انرژی است. در واقع عایق صوتی می‌تواند نقش عایق حرارتی را نیز ایفا کند. چرا که از درب ‌های عایق، دما به سختی جابجا می ‌شود. همین امر باعث می ‌شود که در فصل گرما، خنک کردن داخل واحد مسکونی ساده تر شود و در فصل زمستان نیز گرم کردن واحد مسکونی راحت شود.

نحوه محاسبه قیمت کابینت

 

 تجهیزات لازم برای تبدیل درب چوبی به درب عایق صدا

به منظور عایق کردن درب‌ های چوبی از ابزارهای مختلفی استفاده می ‌شود. این ابزارها عبارت هستند از درزگیر عایق و واشر درب و پتوهای عایق صدا و نوارهای فرمان و مواردی از این قبیل.

 

در چه  مکان‌ هایی درب چوبی عایق کاربرد دارد؟

درب های چوبی‌ در مکان‌های مختلفی مانند واحدهای مسکونی و تجاری و اداری و غیره نصب می‌شود. به عنوان مثال در یک واحد مسکونی، درب ورودی آپارتمان  می ‌تواند از نوع درب چوبی عایق باشدو درب سرویس بهداشتی و حمام در یک واحد مسکونی یا تجاری یا اداری هم بهتر است که از درب چوبی عایق باشد. علاوه بر این موارد، درب چوبی عایق در جاهای زیر نیز بسیار پرکاربرد است:

  1. درب اتاق‌ های سمینار
  2. درب کارگاه‌ ها
  3. درب سالن ‌های کنفرانس
  4. درب اتاق ‌های صدا و خبر
  5. درب استودیو
  6. درب سالن تیراندازی
  7. درب کتابخانه
  8. درب اتاق‌ های مدیریتی
  9. درب اتاق ‌های سمینار

 

آیا همه درب‌های چوبی را می ‌توان به درب عایق تبدیل کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تقریباً امکان تبدیل همه درب‌ ها به درب ‌های عایق صدا وجود دارد اما بعضی از درب‌ ها کیفیت لازم را ندارند و یا این که فرسوده شده ‌اند و صرف هزینه برای عایق کردن آن ها خیلی معقول نیست. بهتر است یک درب نو و سالم خریداری شود و جایگزین درب قبلی گردد.

 

چگونه درب چوبی را عایق صدا کنیم؟

برای  این که درب‌ های چوبی عایق داشته باشیم بهتر است اقدام به خریداری آن ها کنیم. در واقع بعضی از انواع درب‌ های چوبی هستند که در خود کارخانه به صورت عایق صدا تولید می‌ شوند. خرید این نوع درب‌ ها باعث می ‌شود که بدون دردسر درب های چوبی عایق صدا داشته باشید. در صورتی که تمایل داشتید درب چوبی خود را عایق صدا کنید، می‌ توانید از روش‌ های زیر استفاده کنید.

  • یک ورق فوم با ضخامت چیزی حدود ۳ تا ۴ اینچ انتخاب کنید و این ورق فوم را به درب چوبی وصل کنید. به منظور اتصال این ورق فوم و یا همان تخته فوم به درب بایستی از واشر و ۴ پیچ چوب استفاده کنید.
  • هر قسمتی از درب چوبی که احتمال دارد سر و صدا از آن قسمت وارد و خارج شود را با کمک درزبند پوشش دهید.
  • استفاده از پرده آکوستیک و یا همان پرده ضد صدا هم می ‌تواند تا حد بسیار زیادی در کاهش صدای ورودی و خروجی از درب کمک کند.

 

هزینه عایق صدا کردن درب چوبی

در صورتی که از لحاظ اقتصادی مشکلی ندارید و می‌ توانید پول مناسبی برای عایق صدا کردن درب چوبی پرداخت کنید بهتر است که از ابتدا یک درب عایق صدای چوبی نو خریداری کنید. در غیر این صورت می توانید با صرف هزینه ‌های نه چندان زیاد این کار را انجام دهید. در این جا نمی ‌توانیم قیمت دقیقی برای خرید مواردی مثل پرده آکوستیک یا درزبند و یا ورق فوم عنوان کنیم؛ چرا که در کشور ایران تورم افسار گسیخته‌ ای وجود دارد و هر لحظه احتمال دارد قیمت‌ها جابجا شوند؛ ولی چیزی که به صورت کلی می‌ توانیم بیان کنیم این است که هزینه عایق صدا کردن درب چوبی خیلی بالا نخواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »