چگونه درب چوبی را ضد آب کنیم

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چگونه درب چوبی را ضد آب کنیم. در هر ساختمانی، درب چوبی ضد آب، یکی از موارد مهم و اساسی به شمار می‌رود. البته استفاده از درب‌های چوبی مختص ساختمان‌های جدید و امروزی نیست و از گذشته‌های دور، درب‌های چوبی در ساختمان‌ها استفاده می‌شده است. می‌توان ادعا کرد که قدیمی ترین نوع درب‌ها، همین درب‌های چوبی بودند. البته در گذشته از درب‌های سنگی هم استفاده می‌شده است که امروزه دیگر کاربردی ندارند و به طور کامل از رده خارج شده اند.

با این وجود، درب‌های چوبی هنوز هم از پر استفاده ‌ترین نوع درب‌ها در منازل مسکونی و در ادارات و سازمان ها و فروشگاه‌ها و غیره هستند. قیمت درب‌های چوبی مثل سایر متریال‌های ساختمان با افزایش شدید قیمت مواجه بوده است. بنابراین حفظ و نگهداری از آنها می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد ضد آب کردن درب چوبی صحبت کنیم و نتیجه این مطالب هم در نهایت بالا بردن طول عمر درب‌های چوبی منازل شما خواهد بود. با ورود به صفحه خرید درب اتاقی می توانید جدیدترین مدل درب ها را مشاهده و خریداری کنید.

فواید استفاده از درب چوبی

استفاده از درب چوبی در منازل باعث می‌شود که حس گرما و حس طبیعی بودن در خانه به وجود بیاید و آن منازل بسیار زیبا به نظر برسند. هیچ چیزی نمی‌تواند در دکوراسیون منزل، جای چوب را بگیرد و در واقع استفاده از متریال‌های چوبی هیچ موقع از مد نمی‌افتد. از درب چوبی در قسمت های مختلف یک منزل مسکونی استفاده می‌شود. مثلاً درب اصلی واحد مسکونی و درب اتاق‌ها و درب سرویس بهداشتی و درب حمام و غیره می‌توانند به صورت چوبی ساخته شوند. البته به جز درب‌های چوبی، امروزه درب‌ها از جنس‌های مختلف هم ساخته می‌شوند و در ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی هیچ کدام از انواع درب‌های جدید ساخته شده باعث نشده اند که استفاده از درب‌های چوبی از مد بیفتد.

چگونه درب چوبی را ضد آب کنیم
 

چرا باید درب چوبی را ضد آب کنیم؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که ضد آب کردن درب چوبی چه ضرورتی دارد. اولین و اساسی‌ ترین فایده ضد آب کردن درب چوبی، حفاظت از آن در برابر آب است. به عنوان مثال یک درب چوبی که در حمام یک واحد مسکونی نصب می‌شود، حتماً باید ضد آب شود وگرنه به مرور زمان آن درب پوسیده می‌شود. از سوی دیگر ضد آب کردن درب چوبی باعث می‌شود که آن درب، مقاومت خوبی در برابر رطوبت پیدا کند.

به بیان ساده تر نقطه ضعف درب‌های چوبی در برابر رطوبت و آب است وگرنه این درب‌ها مقاومت بسیار خوبی دارند و می‌توانند برای چند دهه دوام بیاورند. با ضد آب کردن درب چوبی، عمر مفید آن درب افزایش پیدا می کند و از لحاظ اقتصادی، فشار کم تری به شما وارد می شود. چرا که با ضد آب کردن درب چوبی دیگر مجبور نخواهید بود که هر چند سال یک بار اقدام به تعویض آن ها کنید.

چگونه درب چوبی را ضد آب کنیم؟

به منظور ضد آب کردن یک درب چوبی بایستی یک لایه و یا یک پوشش محافظ به آن اضافه کنیم. همین لایه و یا پوشش محافظ باعث می‌شود که آب به منافذ چوب نفوذ نکند و به مرور زمان آن درب چوبی خراب نشود. این جا یک سوال پیش می‌آید و آن این است که چگونه باید یک لایه و یا پوشش حفاظتی را به درب چوبی اضافه کنیم. چند روش برای انجام این کار وجود دارد که این روش ها عبارت هستند از:

  1. استفاده از لایه محافظ و ضد آب نانو
  2. استفاده از روغن‌های محافظ
  3. استفاده از رنگ چوب ضد آب
  4. استفاده از محلول‌های ضد آب
  5. استفاده از برچسب ضد آب

استفاده از ضد آب نانو برای ضد آب کردن درب چوبی

این روش یک روش جدید برای ضد آب کردن درب چوبی به شمار می‌رود. با کمک مواد نانو شما قادر خواهید بود که یک پوشش شفاف بر روی درب چوبی منزل و یا محل کار خود به وجود بیاورید. همین پوشش اضافه باعث می‌شود که آب و رطوبت به درون چوب نفوذ نکند. مزیت استفاده از ضد آب نانو این است که کاملا شفاف است و رنگ درب چوبی شما پس از زدن این نوع ضد آب بر روی آن، هیچ تغییری نمی‌کند.

استفاده از روغن‌های محافظ برای ضد آب کردن درب چوبی

به منظور ضد آب کردن درب چوبی با استفاده از روغن‌های محافظ بایستی آن‌ها را بر روی این نوع درب‌ها اسپری کنید. پس از اسپری کردن روغن‌ها بر روی درب چوبی، آن درب در برابر آب و رطوبت مقاوم خواهد بود. در واقع روغن‌ها به درون الیاف چوب نفوذ می‌کنند و از درون، یک لایه محافظ درست می‌کنند. چند نوع روغن به منظور ضد آب کردن درب چوبی وجود دارد که معروف‌ ترین آنها روغن ساج و روغن بزرگ و روغن تونک می‌باشد.

ضدآب کردن درب چوبی

استفاده از رنگ چوب ضد آب برای ضد آب کردن درب چوبی

راحت‌ترین و پر استفاده ‌ترین روش برای ضد آب کردن درب چوبی، استفاده از رنگ است. دلیل پر استفاده بودن این روش هم این است که می‌توان از انواع رنگ‌ ها برای ضد آب کردن درب چوبی استفاده کرد. در واقع رنگ‌ها می توانند لایه محافظی بر روی درب‌های چوبی ایجاد ‌کنند. انواع رنگ ها اجازه نمی‌دهند رطوبت و آب به درون این درب ‌های چوبی نفوذ کند.

استفاده از محلول‌های ضد آب برای ضد آب کردن درب چوبی

استفاده از محلول‌های ضد آب نیز یکی دیگر از روش‌های ضد آب کردن درب چوبی هستند که باید بر روی این نوع درب‌ها اسپری شوند.

استفاده از برچسب ضد آب برای ضد آب کردن درب چوبی

یک روش ساده به منظور ضد آب کردن درب چوبی خریداری و نصب برچسب بر روی این نوع درب‌ها است. برچسب‌های ضد آب را می‌توانید از مغازه ها و فروشگاه‌های اینترنتی به راحتی خریداری کنید و خودتان بر روی درب‌ها بچسبانید. معمولا استفاده از برچسب های ضد آب بر روی درب های اتاق صورت نمی پذیرد. بلکه معمولا این نوع برچسب ها بر روی قسمت پایینی درب‌های سرویس بهداشتی و حمام نصب کنید. این برچسب‌ها اجازه نمی‌دهند که آب و رطوبت با درب چوبی، برخورد مستقیمی داشته باشد. این نکته را هم اضافه کنیم که معمولاً برچسب‌های ضد آب از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »