چگونه درب ضد سرقت را رگلاژ کنیم؟

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

امروزه به کار بردن درب‌های ضد سرقت تا اندازه‌ی زیادی امنیت ساختمان‌ها را افزایش  داده است. در این بین تنظیم درست این درب‌ها یا به اصلاح رگلاژ کردن آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. خارج شدن درب از تنظیمات اولیه خود اتفاقی است که حتی برای بهترین درب‌ها نیز رخ می‌دهد. بنابراین لازم است تا بعد از مدتی نسبت به رگلاژ درب ضد سرقت توسط افراد متخصص اقدام نمود. در این مطلب از گروه سپیدار چوب با ما باشید تا در این خصوص بیشتر بدانید.

اصول نگهداری از درب‌های ضد سرقت چیست؟

چنانچه شما نیز از مصرف‌کنندگان درب‌های ضد سرقت هستید و یا به دنبال خرید درب ضد سرقت ترک هستید لازم است تا با اصول نگهداری از آن‌ها آشنا شوید. رعایت این اصول و نکات عمر مفید این درب‌های ایمن را بالا برده و خرابی‌های احتمالی آن‌ها را کاهش می‌دهد. در نتیجه هزینه تعمیر و تعویض نمودن آن‌ها نیز کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. این موارد و اصول نگهداری از درب‌های ضد سرقت عبارتند از:

  • تمیز کردن درب به ویژه در اماکن پر از گرد و غبار
  • روغن کاری لولاهای به ویژه بعد از شنیدن صدای جیرجیر از آن‌ها
  • استفاده از روکش‌های پودر برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی درب

می‌باشد. با رعایت این اصول مشکلات احتمالی در این درب‌ها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. اما همچنان ممکن است مشکلاتی که نیاز به رگلاژ درب ضد سرقت و تعمیر آن دارد ایجاد شود. در بخش بعدی با این مشکلات رایج در این درب‌های ایمن ساختمانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

چگونه درب ضد سرقت را رگلاژ کنیم؟

 

مشکلات و ایرادات درب‌های ضد سرقت:

شکستن لولاهای به کار رفته در این درب‌ها از جمله مشکلات رایج درب‌های ضد سرقت می‌باشد. خراب شدن قفل‌ها و دستگیره‌های مصرفی در درب نیز از دیگر مواردی است که دردسرساز می‌شود. همچنین گاهی درب‌های ضد سرقت از رگلاژ خارج شده و به راحتی باز و بسته نمی‌شوند. خراب شدن چهارچوب و یا یراق آلات نیز ممکن است برای برخی از این درب‌ها پیش آید.  نکته مهم در زمان بروز خرابی در این درب‌ها کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای است. با توجه به ساختار پیشرفته‌ی این نوع از درب‌های ایمن هرگز خود نسبت به تعمیر و رگلاژ آن اقدام نکنید.

مراحل رگلاژ درب ضد سرقت چیست؟

اشاره شد در برخی از اوقات باید درب‌های ضد سرقت را رگلاژ نمود. با توجه به تخصصی بودن پروسه کار بهتر است تا توسط افراد حرفه‌ای رگلاژ انجام شود. پس اگر از درب ضد سرقت ساختمان خود صدای جیر جیر شنیدید یا سخت باز و بسته می‌شود نگران نباشید. تمام این مشکلات به راحتی و تنها با رگلاژ نمودن درب ضد سرقت رفع می‌گردد.

در این بخش مراحل کار را به صورت گام به گام توضیح می‌دهیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

1- گام اول روغن کاری:

ساده‌تری و البته اولین اقدامی که برای رفع صدای جیرجیر درب باید انجام شود روغن کاری آن است. برای این کار باید از روغن‌های مخصوص این کار در اسپری یا یک روغن‌دان استفاده نمود. این روغن باید به درون لولاها مالیده شود و با باز و بستن درب به آن نفوذ کند. در غیر این صورت اثر مثبتی روی درب ضد سرقت نخواهد داشت. توجه داشته باشید که از روغن‌های دیگری نظیر روغن سرخ کردنی و روغن برای رگلاژ درب ضد سرقت استفاده نکنید. زیرا اثر مثبت زیادی روی لولای درب به جای نمی‌گذارد.

2- گام دوم بیرون آوردن میخ لولا:

دومین گام از رگلاژ درب ضد سرقت بیرون آوردن میخ لولا می‌باشد. این مرحله از کار پیچیدگی بیشتری نسبت به مرحله قبل دارد و اگر روغن کاری جواب نداد انجام می‌شود. بعد از اینکه لولاهای درب را خارج کردند برای بیرون آوردن میخ‌های آن نیز اقدام می‌کنند. بعضی از اوقات تعدادی از میخ‌های به کار رفته در لولاها گرد می‌شوند. در این حالت باید به کمک یک انبردست میخ گرد شده را دوباره به حالت اول باز گرداند. توجه داشته باشید که وزن درب ضد سرقت که نسبت به سایر درب‌ها بیشتر است روی لولاها قرار دارد.

چگونه درب ضد سرقت را رگلاژ کنیم؟

3- گام سوم تمیزکاری میخ‌ها:

در این مرحله باید به کمک سیم ظرفشویی یا سمباده تا جایی که امکان دارد میخ‌ها را تمیز نمود. حتی برای نتیجه بهتر از تمیزکاری میخ لولا می‌توان از اشیاء نوک تیز نظیر سوزن کمک گرفت. بعد از اینکه از تمیز بودن این میخ‌ها از هر گونه آلودگی مطمئن شدید آن‌ها را روی یک سطح صاف بغلتانید. این کار نشان می‌دهد که آیا پروسه تمیزکاری درست انجام شده است یا خیر. این مرحله از کار رگلاژ درب اهمیت زیادی دارد و نباید آن را فراموش کرد. در تنظیم درب ضد سرقت هرگز از چکش بر روی لولای درب استفاده نشود. زیرا می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر لولا گردد.

4- گام چهارم صابون کاری:

در این مرحله از رگلاژ درب ضد سرقت صابون کاری روی میخ لولاها انجام می‌گیرد. بعد از اینکه صابون کاری میخ‌ها به اتمام رسید آن‌ها را مجددا درون لولاها قرار می‌دهند. در این مرحله لولای درب را چند مرتبه پی در پی باز و بسته می‌کنند تا نرم شدن آن احساس گردد. همچنین در این مرحله و در زمان باز و بسته کردن لولا نباید دیگر صدای جیرجیر شنیده شود.

چگونه درب ضد سرقت را رگلاژ کنیم؟

5- گام پنجم تعویض کردن لولاها:

گاهی از اوقات متاسفانه بعد از طی مراحل فوق صدا و مشکل لولای درب ضد سرقت برطرف نمی‌شود. در این شرایط متخصصین این حوزه پیشنهاد می‌کنند تا لولا به طور کامل تعویض شود. فراموش نکنید که مکانیزم عمل درب‌های ضد سرقت با سایر انواع درب متفاوت می‌باشد. پس هرگز بدون حضور و کمک افراد حرفه‌ای به تنهایی اقدام به تعویض لولای درب ضد سرقت نکنید.

مراحل گفته شده گام‌های اصلی در رگلاژ نمودن درب‌های ضد سرقت محسوب می‌شوند.

سخن پایانی:

رگلاژ درب ضد سرقت در مواقعی که با مشکل جیرجیر کردن و باز و بست سخت درب مواجه‌اید ضروری است. این کار برای درب‌های ضد سرقت مراحلی دارد که باید کاملا اصولی و دقیق انجام شود. در غیر این صورت نه تنها مشکل برطرف نمی‌شود بلکه اسیب بیشتری به درب وارد می‌شود. البته این مشکلات در درب‌های باکیفیت و خوش ساخت به مراتب کمتر مشاهده می‌شوند. برای سفارش انواع درب‌های مرغوب ضد سرقت به سایت سپیدار چوب مراجعه فرمایید.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »