چگونه درب اتاق را عایق صدا کنیم؟

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

سر و صداهایی و به اصطلاح نویزهایی که از درب وارد می‌شود می‌تواند آسایش افراد را در اتاق مختل کند. عایق صوتی درب اتاق می‌تواند به عنوان یک راه کار بسیار عالی برای حل این مشکل به شمار آید. متاسفانه در ساخت بسیاری از درب‌های اتاقی به مقوله عایق کاری صدا توجه چندانی نمی‌شود. بنابراین اولین اقدام خرید درب اتاقی از تولیدکنندگان معتبر و شناخته شده است. در این مقاله از گروه سپیدار چوب با راه کارهایی برای عایق کاری درب اتاق در برابر صدا آشنا می‌شویم.

چرا باید درب اتاق را عایق صدا کنیم؟

درب اتاق بخش قابل توجهی از اتاق را تشکیل می‌دهند. بنابراین میزان صدایی که از این بخش و فضا وارد اتاق می‌شود بسیار زیاد است. از این رو عایق صوتی درب اتاق می‌تواند از میزان سر و صدا و نویزهای محیط کم کند. دلایل مختلفی وجود دارد که نشان دهنده اهمیت عایق صدا کردن درب اتاق هستند. درب‌های اتاقی شکاف‌های بسیار زیادی در خود جای داده‌اند و صدا به راحتی از آن‌ها عبور می‌کند.

این شکاف هم می‌تواند در بخش زیرین و هم در فضای توخالی داخلی درب وجود داشته باشد. از این رو نسبت به دیوارها و کف میزان صدای بیشتری از طریق درب اتاق منتقل خواهد شد. پس چنانچه مایلید افراد بیرون از اتاق چیزی از صداهای داخل را نشوند و بالعکس درب اتاق را عایق کنید. همچنین با این کار حریم شخصی افراد در داخل اتاق بیشتر حفظ خواهد شد. از طرفی با عایق صدا درب اتاق عایق حرارت نیز می‌شود. بنابراین از اتلاف انرژی تا حد زیادی جلوگیری می‌شود. این موارد از عمده دلایل لزوم عایق کردن درب اتاق به شمار می‌روند. پس اگر درب اتاق‌های ساختمان شما نیز نسبت به صدا عایق نیست بهتر است در اسرع وقت اقدام کنید.

چگونه درب اتاق را عایق صدا کنیم؟

راه‌های موثر در انجام عایق صوتی درب اتاق:

برای انجام اصولی عایق کاری صدا باید ساختار درب تا اندازه‌ی زیادی قوی گردد. با قوی کردن ساختار درب تا حد زیادی انسداد صدا در درب اتاق ایجاد خواهد شد. در این بخش راه کارهایی موثر برای اینکه درب اتاق را در برابر صدا و نویز عایق کنید خواهیم گفت.

1- استفاده از واشر لاستیکی جهت درزبندی درب اتاق:

وجود درزهایی در درب باعث تقویت صدا خواهد شد. پس لازم است تا تمام درزها و شکاف‌های موجود در بخش‌های مختلف درب درزگیری گردد. برای این منظور باید از واشرهای لاستیکی که نصب ساده‌ای هم دارند استفاده نمود. برای اینکه از این واشرها در درزهای درب استفاده گردد لازم است درب از چهارچوب خود جدا شود. سپس واشر پلاستیکی را در قسمت لبه چهارچوب درب اتاق نصب کرده و دوباره درب را ببندید. با این کار مطمئن باشید میزان صدایی که از درب عبور می‌کرد تا اندازه‌ی بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. در بازار انواع مختلفی از واشرهای پلاستیکی درزگیر برای درب اتاق وجود دارد. بیشتر انواع این واشرهای درزگیری نیز از قیمت‌های مناسبی برخوردار هستند.

2- به کارگیری جاروب لاستیکی در زیر درب اتاق:

یکی دیگر از روش‌های انجام عایق صوتی درب اتاق استفاده کردن از جاروب‌های لاستیک برای این منظور است.  این ابزار به عنوان یک ابزار عالی برای مسدود کردن مسیر عبور صدا شناخته می‌شوند. جنس جاروب درب از فلز و پلاستیک‌های فشرده شده می‌باشد. به کمک این جاروب‌ها بدون نیاز به افزایش مقاومت می‌توانید درب اتاق را باز و بسته کنید. بعد از به کار بردن این وسیله در هنگام بسته بودن درب صدایی از این بخش رد و بدل نمی‌شود. تنها کاری برای نصب جاروب درب اتاق نیاز است خرید سایز مناسبی از آن می‌باشد. در این وسیله‌ کاربردی و عایق صوت چند پیچ تعبیه شده تا کاملا در جای خود ثابت شود. از اتصال درست و کامل پیچ‌های جاروب درب اتاق مطمئن شوید و از مزایای عایق صوتی بودن بهره‌مند گردید.

چگونه درب اتاق را عایق صدا کنیم؟

3- استفاده از وینیل‌ها:

یکی از رازهای کاهش میزان عبور صدا جرم سنگین درب است. بنابراین استفاده از وینیل‌ها می‌تواند از ورود و خروج صدا از طریق درب جلوگیری کند. بیشتر درب‌هایی که دارای هسته‌های توخالی هستند مسیر عبور صدا را مسدود نمی‌کنند. بلکه تنها باعث کاهش میزان صدای عبوری از درب می‌شوند. ورقه‌های سنگین وینیل را می‌توان در داخل درب اتاق یا هسته‌ی آن نصب نمود. برای نصب وینیل به چسب مرطوب کننده نیز نیاز خواهید داشت. استفاده از این چسب نیز بخشی از نویزهای ورودی را جذب کرده و کاهش می‌دهد.

4- به کاربردن فوم‌های درزگیر:

یکی دیگر از کارهایی که برای عایق صوتی درب اتاق موثر است استفاده از فوم‌های درزگیر می‌باشد. تنها نوعی از فوم‌های درزگیر که برای عایق صوتی درب به کار می‌روند نوع متراکم می‌باشند. بنابراین انواع دیگر این فوم‌ها توانایی و کاربردی در کاهش میزان صدای عبوری از درب اتاق نخواهد داشت. در قسمت‌های داخلی و کناره‌ی درب اتاق از این فوم‌های درزگیر و متراکم استفاده می‌شود. این روش برای درب‌هایی که دستگیره‌های تو خالی دارند روش بسیار موثر و مفیدی است. با این همه بعد از ورقه‌های وینیل و جاروب درب به عنوان سومین روش به کار می‌رود.

5- استفاده از پتوهای عایق صوتی:

استفاده از پتوهای عایق صوتی از فایبرگلاس بالا می‌تواند روش موثری در عایق صوتی کردن درب اتاق باشد. در بسیاری از خانه‌ها و استودیوهای موسیقی از این پتوهای مخصوص برای عایق صوتی کردن درب استفاده می‌شود. علاوه بر عایق صوتی این پتوهای فایبرگلاس از تبادل حرارت از طریق درب اتاق نیز جلوگیری می‌کنند. بنابراین درب اتاق با این پتوها عایق حرارتی نیز می‌شود.

6- عوض کردن آستانه و چهارچوب درب اتاق:

این مورد بیشتر برای درب‌های اتاقی قدیمی به کار می‌رود. زیرا فرسودگی در درب از عوامل انتقال بیشتر صدا و البته حرارت است. برای تعویض آستانه و چهارچوب درب اتاق از افراد حرفه‌ای و متخصص کمک بگیرید. چرا که باید تمام مراحل کار به درستی و دقیق انجام شود تا مشکلی برای بسته شدن درب ایجاد نگردد.

خرید درب اتاقی عایق صوتی:

زمان خرید درب‌های اتاقی علاوه بر خوش ساخت بودن و کیفیت آن به عایق صوتی بودن درب نیز توجه کنید. بسیاری از درب‌های اتاق در زمان ساخت به صورت عایق تهیه و ساخته می‌شوند. بهترین و مرغوب‌ترین انواع درب‌های اتاقی را در گالری گروه سپیدار چوب مشاهده کنید. سپیدار چوب آمیزه‌ای ار کیفیت و زیبایی است.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »