چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است؟

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق خواب یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های این فضا می‌باشد. از نظر روانشناسی ارتباط قوی بین رنگ‌ها و روان انسان به اثبات رسیده است. به طوریکه مشاهده انواع مختلف رنگ بر روی خلق و خو و احساسات افراد اثرگذار است. برخی از رنگ‌ها حس آرامش را القا کرده و بعضی دیگر هیجانات را تحریک می‌کنند. این تاثیرات تا جایی عمیق است که می‌توان روی کیفیت خواب ما نیز اثرگذار باشد. در این مقاله از گروه صنعتی سپیدار چوب درباره این مقوله مهم و جذاب اطلاعاتی ارائه خواهیم کرد.

رنگ‌ها چه اثری بر انسان دارند؟

تحقیقات گسترده‌ای در خصوص اثرگذاری رنگ‌ها بر روان انسان انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد نگاه کردن به برخی از رنگ‌ها می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون در افراد گردد. همچنین بعضی از رنگ‌ها به بالا رفتن متابولیسم و یا افزایش حس خستگی در افراد کمک می‌کنند. از این رو امروزه از یک شیوه نوین درمانی به نام کروموتراپی در بهبود وضعیت برخی از بیماران استفاده می‌شود. به عنوان مثال از رنگ قرمز در کروموتراپی برای افزایش میزان گردش خون در بیمار کمک می‌گیرند. از رنگ زرد برای تحریک نمودن رشته‌های عصبی و تصفیه بدن از سموم استفاده می‌کنند.

آشنایی با مفهوم گرم و سرد در رنگ‌ها:

پیش از اینکه بتوانیم یک رنگ مناسب برای اتاق خواب انتخاب کنیم باید درباره رنگ‌های گرم و سرد بدانیم. رنگ‌ها را در حالت کلی به سه گروه مختلف:

  • رنگ گرم
  • رنگ سرد
  • رنگ خنثی

تقسیم می‌کنند. طیف‌های مختلفی نظیر قرمز- نارنجی و زرد در گروه رنگ‌های گرم دسته‌بندی می‌شوند. این رنگ‌ها بیشتر به عنوان عوامل روانی مهیج شناخته می‌شوند. اما رنگ‌هایی که در گروه سرد طبقه‌بندی می‌شوند شامل رنگ آبی- سبز و بنفش هستند. این رنگ‌ها بیشتر حس آرامش را در افراد القا می‌کنند و به نوعی آرامش‌بخش هستند.  قهوه‌ای- شیری و بژی و سیاه و سفید نیز به عنوان رنگ‌های خنثی شناخته می‌شوند. البته اثر رنگ بر روی افراد مختلف می‌توان تا حدودی متفاوت باشد. با این همه بخش زیادی از احساسات و حالات ایجاد شده توسط رنگ‌ها مشترک می‌باشند. به عنوان مثال برخی از رنگ‌های سرد حس آرامش دریافت می‌کنند و بعضی دیگر دچار احساس غم و اندوه می‌شوند. در ادامه با رنگ‌هایی که برای استفاده در اتاق خواب مناسب‌تر هستند آشنا خواهیم شد.

چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است؟

معرفی بهترین رنگ مناسب برای اتاق خواب:

یکی از خصوصی‌ترین بخش‌های هر خانه اتاق‌های خواب آن به شمار می‌روند. بنابراین باید از تم‌‌ها و رنگ‌های در آن استفاده نمود که آرامش و راحتی بیشتری را ایجاد کنند. البته تنها رنگ‌ها نیستند که موجب ایجاد حس آرامش در اتاق خواب می‌شوند. سکوت نیز از دیگر فاکتورهای مورد نیاز در اتاق خواب برای رسیدن به آرامش و داشتن خوابی آرام است. در جهت تامین این فاکتور مهم استفاده از درب اتاقی باکیفیت و خوش ساخت اهمیت زیادی دارد. برای مشاهده مدل‌های جدید و خرید درب اتاقی مرغوب و زیبا به گالری سایت سپیدار چوب مراجعه نمایید. در ادامه با رنگ‌های مناسب و ایده‌آل برای اتاق خواب آشنا می‌شویم.

1- استفاده از رنگ رنگ آبی:

رنگ آبی از جمله گزینه‌های مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد برای استفاده در اتاق خواب است. زیرا آبی در گروه رنگ‌های آرامش‌بخش است و طیف‌های رنگی زیادی نیز دارد. بنابراین هماهنگ کردن طیف رنگی مناسب آبی با دیگر بخش‌های دکوراسیون اتاق خواب ساده‌تر می‌باشد. در بین همه طیف‌های رنگ آبی پیشنهاد ما به شما آبی کم رنگ می‌باشد. از رنگ آبی تیره بهتر است در مبلمان و دیگر لوازم اتاق خواب استفاده کنید.

2- استفاده از رنگ سبز:

انتخاب رنگ سبز به عنوان رنگ مناسب برای اتاق خواب نیز بسیار هوشمندانه است. می‌توان از بیشتر طیف‌های رنگی سبز برای اتاق خواب استفاده کرد. این رنگ فضایی ملایم و لطیف را برای استراحت شما و عزیزانتان فراهم می‌کند. سبز ملایم تناسب زیادی با دکوراسیون‌های کلاسیک داشته و اصالت خانه‌های قدیمی را در خود دارد. سبز نعنایی اما حسی سرشار از تازگی و طراوت را القا خواهد کرد. سبز نعنایی امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین طیف‌های رنگ سبز در دکوراسیون‌های داخلی شناخته می‌شود. اما اگر مایل هستید تا فضای اتاق خواب را قدری روشن‌تر و گیراتر کنید سبز سیب می‌تواند انتخاب ایده‌آل باشد.

3- استفاده از رنگ خاکستری:

از دیگر رنگ‌هایی که برای استفاده در اتاق خواب بسیار مناسب هستند رنگ خاکستری است. رنگ خاکستری در گروه رنگ‌های خنثی دسته‌بندی می‌شود و حسی مدرن را به بیننده انتقال می‌دهد. از ویژگی‌های ممتاز رنگ خاکستری هماهنگی آسان آن با دیگر رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون است. در نتیجه از بابت ایجاد هماهنگی آن با دیگر آیتم‌های به کار رفته در اتاق خواب نگران نخواهید بود. علاوه بر رنگ خاکستری استفاده از سایه روشن‌های خاکستری نیز می‌تواند ایده‌ای بی‌نظیر برای اتاق خواب باشد. در نتیجه می‌توان خاکستری را بهترین رنگ مناسب برای اتاق خواب دانست. همچنین این رنگ و طیف‌های آن به عنوان یک جایگزین بسیار عالی برای رنگ سفید در اتاق خواب محسوب می‌شوند.

4- استفاده از رنگ سفید:

آخرین رنگی که در این بخش به عنوان یک انتخاب مناسب برای اتاق خواب عنوان می‌کنیم رنگ سفید است. این رنگ در صبح حسی سرشار از انرژی را به بیننده انتقال می‌دهد. در حالی که شب‌ها به ایجاد حسی ملایم و سرشار از آرامش کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند یک انتخاب بسیار جذاب و ایده‌آل برای رنگ اتاق خواب باشد. چنانچه دکوراسیون اتاق خواب بیشتر سنتی یا روستیک است رنگ سفید تکمیل کننده آن خواهد بود. یکی دیگر از نکات جالب استفاده از رنگ سفید ایجاد تعادل در فضا می‌باشد.

بدترین رنگ برای اتاق خواب چیست؟

در کنار رنگ‌های مناسب برای استفاده در اتاق خواب رنگ‌هایی هم هستند که نباید به کار برد. در این بخش به تعدادی از این رنگ‌های غیر مجاز در اتاق خواب اشاره خواهیم کرد. اولین رنگ ممنوعه رنگ بنفش است که می‌تواند ایجاد بدخوابی در افراد مختلف کند. قرمز و قهوه‌ای نیز ممکن است باعث کابوس دیدن فرد در خواب شوند. پس بهتر است در رنگ آمیزی اتاق خواب از این چند رنگ استفاده نکنید.

چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است؟

سخن پایانی:

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق خواب در دریافت حس آرامش و داشتن خواب راحت موثر است. علاوه بر آن باید هماهنگی لازم نیز بین رنگ اتاق خواب و دیگر آیتم‌های دکوراسیون وجود داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »