ویژگی درب های ایمن چیست ؟ معرفی کامل در سپیدارچوب

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی ویژگی های درب ایمن بپردازیم. در هر نوع ساختمانی، استفاده از درب ایمن، یک ضرورت انکار ناپذیر است. در این مقاله ابتدا به بحث راجع به ضرورت استفاده از درب ایمن می پردازیم. پس از آن، ویژگی ‌های درب ‌های غیر ایمن را بررسی می کنیم تا شما بدانید که اصلا نباید سراغ این نوع درب ها بروید. در انتهای مقاله نیز ویژگی های درب ایمن را تک تک ذکر کرده و هر یک را توضیح می دهیم.

 

ضرورت استفاده از درب ایمن

هر چقدر هم که شما خانه بزرگ و شیک و زیبا و جذابی داشته باشید ولی به امنیت آن فکر نکنید، یک جای کار می‌ لنگد. در واقع بدون تامین امنیت نمی‌ توان زندگی راحت و بدون دردسری داشت. امنیت یک خانه یا محل کار از راه ‌های مختلفی تامین می ‌شود. یکی از مهم ترین آن ها، استفاده از درب ایمن است. تا همین چند دهه پیش بسیاری از ساختمان‌ ها دارای درب چوبی بودند که به هیچ عنوان ویژگی های درب ایمن را نداشتند. امروزه استفاده از چنین درب ‌هایی اصلاً با عقل و منطق سازگار نیست. چرا که سارقان امروزی، تکنیک ‌های بسیار پیشرفته ‌ای برای سرقت یاد گرفته اند و از ابزار آلات پیشرفته و مدرن در حین سرقت استفاده می کنند.

 ویژگی درب های ایمن

ویژگی ‌های درب ‌های غیر ایمن

برای این که با ویژگی های درب ایمن آشنا شوید ابتدا باید در مورد ویژگی های درب غیر ایمن بدانید. در صورتی که درب منزل و یا محل کار شما حتی یکی از این ویژگی ها را نیز داشته باشد اصلا گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. ویژگی های درب غیر ایمن عبارت هستند از:

  1. درب‌ های غیر ایمن خیلی راحت شکسته می‌ شوند. در واقع شکستن آن ها نیاز به وارد کردن فشار خیلی خارق العاده ای ندارد.
  2. درب ‌های غیر ایمن درب‌ هایی هستند که امکان درآوردن آن ها از لولا به راحتی وجود دارد.
  3. درب ‌های غیر ایمن درب ‌هایی هستند که دارای قفل مناسبی نیستند. در واقع قفل این نوع درب ها به راحتی شکسته می‌ شود و یا این که با سوزن و یا امتحان کردن کلیدهای مختلف و یا با شاه کلید باز می شوند.

 

ویژگی ‌های درب ایمن

هر دربی برای این که امن باشد باید دارای یک سری از ویژگی ها باشد. ویژگی ‌های درب اتاقی ایمن عبارت هستند از:

1.      ضد حریق بودن از ویژگی ‌های درب ایمن

درب ایمن دربی است که بتواند در برابر آتش سوزی مقاوم باشد. البته بدیهی است که هیچ نوع دربی در دنیا وجود ندارد که بتواند در برابر آتش سوزی‌ های بسیار بزرگ و حرارت‌ های عظیم مقاومت کند ولی به هر حال به هر میزانی که مقاومت یک نوع درب در برابر آتش ‌سوزی بیشتر باشد، آن درب ایمن ‌تر است.

وقتی که یک درب، ضد حریق باشد اجازه نخواهد داد که آتش وارد ساختمان شود و از افراد و اموالی و مدارک و اسنادی که درون ساختمان هستند، محافظت خواهد کرد. به هر حال ورود آتش به  درون ساختمان می تواند به همه چیز آسیب برساند. درب های ضد سرقتی که امروزه مورد استفاده قرار می ‌گیرند، مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی دارند.

2.     داشتن قفل مناسب

مهم ترین ویژگی از ویژگی های درب ایمن، قفل آن است. یعنی اگر بهترین و زیباترین و مستحکم ترین و غیر قابل نفوذترین درب دنیا را هم مورد استفاده قرار دهید ولی آن درب، قفل خوبی نداشته باشد، درب استفاده شده به پشیزی نمی ارزد.

تاریخچه قفل

از قرن ‌ها پیش انسان ‌ها به منظور بالا بردن امنیت منزل و یا محل کار خود از قفل برای درب های آن مکان ها استفاده می ‌کرده اند.  در واقع همیشه انسان ها می دانسته اند که استفاد از قفل، اصلی ویژگی از ویژگی های درب ایمن است. این نوع قفل ‌ها در طول قرن ها و سال ‌های متمادی تغییر شکل داده‌ اند ولی هدف همه آن ها یکی بوده است و آن هم افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت بوده است. اولین انسان ‌هایی که در طول تاریخ از قفل و کلید استفاده کردند، مصری‌ ها بوده اند. در واقع از روی اطلاعات و شواهد تاریخی می ‌توان قفل و کلید را اختراع مصری‌ ها دانست ولی در ایران هم استفاده از قفل برای درب، سابقه طولانی دارد.

ویژگی درب های ایمن

 

استفاده از قفل دیجیتالی از ویژگی های درب ایمن

رشد و پیشرفت فناوری باعث شد که به جای قفل‌ های ساده، قفل ‌های دیجیتالی و یا حتی قفل‌ های بیومتریکی مورد استفاده قرار گیرند. البته این بدان معنا نیست که قفل‌ های ساده، کنار رفته اند بلکه استفاده از آن ها هم تا حد زیادی می تواند باعث بالا رفتن امنیت شود. با این وجود در جاهای حساس ‌تر بهتر است از قفل های پیشرفته تر برای درب ها استفاده شود.

 

استفاده از قفل بیومتریکی از ویژگی های درب ایمن

قفل‌ های پیشرفته و جدید امروزی بسیار ایمن هستند. بعضی از انواع این قفل‌ های دیجیتالی جدید با ویژگی های بیومتریکی انسان کار می کنند. از ویژگی های درب ایمن، این است که از قفل های دیجیتالی بیومتریکی در آن استفاده شده باشد. البته دیجیتالی بودن قفل، برای بالا بردن امنیت یک درب کافی نیست و باید قفل استفاده شده از لحاظ جنس و … هم ایمن باشد.

 

3.      ضخامت ورق و زیرسازی از ویژگی های درب ایمن

ضخامت ورق استفاده شده در ساخت درب و همچنین زیرسازی که برای آن صورت گرفته است، نیز تاثیر بسیار زیادی در ایمن‌ بودن و یا ایمن نبودن درب دارد. هر چقدر که ضخامت ورق بیشتر باشد و زیرسازی بهتری برای آن صورت گرفته باشد، درب ایمن ‌تری خواهید داشت. بدیهی است که یک درب ساخته شده از چوب نازک اصلا ایمن نیست.

 

4.      گارانتی و خدمات پس از فروش

از ویژگی های درب ایمن این است که آن درب توسط شرکت فروشنده، گارانتی و تضمین شده باشد. وقتی که شرکت فروشنده یک درب را گارانتی می‌ کند یعنی از آن مطمئن است و تمام تلاش خود را خواهد کرد که دربی را به مشتری بفروشد که خراب نشود. حتماً در هنگام خرید درب به وجود گارانتی دقت کنید. هر چقدر که مدت زمان گارانتی بیشتر باشد، درب خریداری شده، درب ایمن ‌تر و بهتری است.

 

نتیجه گیری

از ویژگی های درب ایمن می توان به مقاومت خوب در برابر آتش سوزی و داشتن قفل امن و استفاده از ورق مناسب در ساخت آن اشاره کرد. با این وجود، داشتن گارانتی هم مهم است. بسیاری از فروشنده ‌ها گارانتی می ‌دهند که مثلاً تا ۵ سال در صورت وقوع هر گونه مشکلی برای درب، آن را تعویض می‌کنند.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »