تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

روکش‌های مورد استفاده در کابینت‌های تمام چوب و MDF در سبک و قیمت کار نقش مهمی ایفا می‌کنند. در لایه رویی بعضی از این روکش‌ها از رنگ‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها علاوه بر زیبایی موجب دوام بیشتر کابینت نیز می‌شود. البته تنها کاربرد این رنگ‌ها در کابینت نیست و در بیشتر درب‌های چوبی به کار می‌روند. پلی اورتان و پلی استر دو نمونه از این رنگ‌ها به حساب می‌آیند که رواج بیشتری دارند. برای انتخاب بین آن‌ها اطلاع از تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر ضروری است. در این مقاله از سپیدار چوب به این تفاوت‌ها پی خواهید برد.

آشنایی با رنگ پلی اورتان:

رنگ‌های پلی اورتان در حقیقت نوعی لاک بسیار مستحکم و قوی هستند که روی مصنوعات چوبی کاربرد دارند. این رنگ‌ها در واکنش شیمیایی پلی‌ال بادی ایزوسیانات در مجاورت کاتالیست ساخته می‌شوند. این ماده نوعی ترموست به شمار می‌رود و قادر به ذوب شدن مداوم نیستند. همین ویژگی به عنوان یک شاخصه‌ی مطلوب در رنگ روکش‌های مصنوعات چوبی به کار می‌آید. پلی اورتان امروزه یکی از پلیمرهای بسیار محبوب کاربردی در جهان محسوب می‌شود. از این ماده علاوه بر رنگ روکش چوب در عایق لوازم خانگی و عایق ساختمانی نیز استفاده می‌کنند.

تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر

پلی اورتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از اینکه به تفاوت رنگ پلی یورتان و پلی استر بپردازیم باید با ویژگی‌های هر کدام آشنا شویم. شناخت این ویژگی‌ها تا حد زیادی به درک بهتر تفاوت آن‌ها کمک می‌کند. رنگ‌های پلی اورتان هم بر پایه‌ی آب و هم بر پایه‌ی روغن ساخته می‌شوند. رنگ پلی اورتانی که بر پایه روغن باشد بیشتر به رنگ کهربایی نزدیک است. به همین خاطر گرمی بیشتری به فضا می‌بخشد.

رنگ‌های پلی اورتانی که بر پایه روغن هستند بعد از خشک شدن یک لایه مقاوم روی چوب ایجاد می‌کنند. البته برای خشک شدن نیز رنگ‌های بر پایه روغن نیاز به زمان بیشتری دارند. در مقابل رنگ پلی اورتان بر پایه آب قرار دارد که شیری رنگ بوده و فورا خشک می‌شود. چون این نوع رنگ غلظت پایینی دارد باید به دفعات بیشتری برای پولیش کردن استفاده شوند. از طرفی به آسانی می‌توان رنگ‌های بر پایه‌ی آب پلی اورتان را با آب و صابون پاک کرد. بزرگ‌ترین نقطه ضعف این رنگ‌ها نیز امکان تغییر رنگ دادن و تیره شدن آن‌ها می‌باشد. بنابراین رنگی که در ابتدا روی چوب ظاهر می‌شود بعد از مدتی کدر و تیره خواهد شد.

آشنایی با رنگ پلی استر:

با شناخت ویژگی‌های رنگ پلی استر گام مهمی در درک تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر برمی‌داریم. رنگ‌های پلی استر در واقع بی‌رنگ و شفاف بوده و از گروه رزین‌های سنتزی محسوب می‌شوند. این گروه از رنگها شامل دو گروه اصلی اشباع و غیر اشباع هستند. به پلی استرهای اشباع شده ترموپلاستیک و به غیر اشباع نیز ترموست گفته می‌شود. ترموپلاستیک‌ها با دریافت حرارت ذوب شده و بعد از سرد شدن دوباره جامد می‌شوند. اما ترموست‌ها با دریافت حرارت ذوب نخواهند شد مگر در دمای بسیار بالا که تجزیه می‌شوند. برای استفاده از رزین‌های پلی استر به عنوان رنگ نیاز به هاردنر یا حلال داریم. توجه داشته باشید که پلی استر سخت شده دیگر به حالت مایع باز نخواهد گشت. در ابتدا این رنگ‌ها غلظتی به اندازه‌ی مربا دارند اما بعد از ترکیب با هاردنر به غلظت ژله می‌رسند. همچنین در طی این پروسه کمی از حجم نهایی رنگ به علت تبخیر کاسته خواهد شد. این رنگ‌ها در برابر اسید- رطوبت و حرارت و الکل مقاومت بالایی دارند. این گروه از رنگ‌ها به دو گروه نیم پلی استر و پلی استر کامل تقسیم می‌شوند.

تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر

رنگ پلی استر چه ویژگی‌هایی دارد؟

مقاومت حرارتی بالا و ویسکوزیته مناسب از ویژگی‌های مهم در این گروه‌ از رنگ‌های مصرفی در روکش مصنوعات چوب هستند. خلوص بالا و قدرت مکانیکی عالی از دیگر شاخصه‌های این گروه از رنگ‌ها به شمار می‌رود. از دیگر ویژگی‌های رنگ پلی استر به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

  • استحکام کششی زیاد
  • ظرفیت تشعشع بالا
  • جذب مقدار کم آب
  • پایداری مناسب در مقابل عوامل محیطی
  • عدد اسیدی مشخص شده

بعد از شناخت کلی و آشنایی با ویژگی‌هایی این دو نوع رنگ به بیان تفاوت‌های هر کدام خواهیم پرداخت.

تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوتهای موجود بین این دو رنگ میزان جامد بودن آن‌ها است. رنگ‌های پلی اورتان در حدود 50 تا 65 درصد جامد هستند در حالی پلی استر تقریبا 95 درصد جامد است. در بافت رنگ‌ها هر چقدر بخش جامد بیشتر باشد مقاومت بیشتری نیز خواهد داشت. بنابراین رنگ‌های پلی استر نسبت به پلی اورتان دارای مقاومت بالاتری در مقابل خط و خش هستند. این در حالی است که رنگ پلی اورتان انعطاف پذیری بیشتری از رنگ پلی استر دارد. پس اگر در کاربری خاصی انعطاف رنگ حائز اهمیت باشد رنگ‌های پلی اورتان انتخاب می‌شوند. از دیگر تفاوت‌های بین این دو رنگ مورد استفاده در روکش مصنوعات چوبی مقاومت شیمیایی آن‌ها می‌باشد. رنگ‌های پلی استر در مقابل رنگ‌های پلی اورتان در مقابل مواد شیمیایی تاب آوری بالاتری دارند. ترکیبات شیمیایی به کار رفته در ساختار این دو رنگ نیز تفاوت‌هایی در کاربرد آن‌ها ایجاد کرده است.

تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر

چون رنگ‌های پلی استری بعد از خشک شدن ماده‌ی اضافی وارد هوا نمی‌کنند در محیط‌های داخلی مناسب‌تر هستند. از نظر uv نیز هر دو رنگ پلی اورتان و پلی استر تثبیت شده هستند. بنابراین تفاوتی از این منظر با هم ندارند. تفاوت مهم دیگر این دو رنگ با هم میزان مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت و آب است. شاید این صحنه که جای یک لیوان خیس تا چند ساعت روی میز باقی مانده را دیده باشید. احتمالا رنگ به کار رفته در میز از جنس پلی استر بوده است. چرا که پلی اورتان در برابر رطوبت و آب از سطح مقاومت بالایی برخودار است.

سخن پایانی:

تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر به ما در انتخاب بهترین گزینه برای کاربری‌های مختلف کمک می‌کند. هر یک از این رنگ‌ها ویژگی‌ها و شاخصه‌های مخصوص به خود را دارند. این وجوه تمایز روی کاربرد هر کدام از آن‌ها نیز اثر گذاشته است. امیدواریم این مطلب از سپیدارچوب تولیدکننده‌ی انواع درب‌های ضد سرقت- درب اتاقی و کابینت  برایتان مفید واقع شده باشد.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »