تفاوت رنگ پلی‌اورتان ایرانی و خارجی

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

یکی از زیباترین و باکیفیت‌ترین رنگ‌های پوششی موجود که کیفیت بسیار خوبی هم دارد رنگ پلی‌اورتان می‌باشد. این رنگ‌ها به عنوان یک عضو از خانواده رنگ‌های صنعتی با خواص مکانیکی و شیمیایی محسوب می‌شوند. با توجه به کاربرد زیاد رنگ پلی‌اورتان برندها و شرکت‌های زیادی در داخل و کشور اقدام به تولید آن‌ها نموده‌اند. به همین خاطر برای بسیاری ازمصرف‌کنندگان این سوال پیش می‌آید که رنگ پلی‌اورتان داخلی بهتر است یا خارجی؟! در این مقاله از سپیدار چوب با بررسی تفاوت رنگ پلی‌اورتان ایرانی و خارجی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

معرفی رنگ پلی‌اورتان:

رنگ‌های پلی‌اورتان در گروه رنگ‌های مقاومتی با سطح بالا به شمار می‌روند که در مقابل نور خورشید دوام زیادی دارند. از دیگر ویژگی‌های این رنگ‌ها می‌توان به استحکام بالا در برابر رطوبت و شرایط سخت آب و هوایی اشاره کرد. رنگ پلی‌اورتان اغلب به شکل یک لایه برای ایجاد پوشش سطحی به کار می‌رود. در میزان پوشش‌دهی و چسبندگی رنگ پلی‌اورتان به وزن پودر و کیفیت ترکیبات آن بستگی دارد. در واقع بخش زیادی از ویژگی‌ها و امتیازات این رنگ‌های صنعتی به کیفیت تولید رنگ مرتبط می‌شود. به لحاظ ساختاری رنگ‌های پلی‌اورتان را در گروه رنگ‌های پلیمری دسته‌بندی می‌کنند. مقاومت خوبی این رنگ‌ها در برابر ضربه و فشار بالا نشان می‌دهند کاربردهای گسترده‌ای برای آن‌ها ایجاد کرده است. در ادامه با انواع مختلف این رنگ‌های کاربردی در صنایع به ویژه صنعت چوب آشنا خواهیم شد.

تفاوت رنگ پلی‌اورتان ایرانی و خارجی

انواع رنگ‌های پلی‌اورتان کدام‌اند؟

این گروه از رنگ‌های پوششی دارای دو دسته‌بندی کلی است که شامل:

  • الاستومرها: این بخش از رنگ‌های پلی‌اورتان به دلیلی خاصیت الاستیکی زیاد فرم و شکل خود را حفظ می‌کنند. قسمت جذاب کار حفظ شکل و فرم رنگ‌های الاستومری تحت شرایط فشار است.
  • ترموپلاستیک‌ها: این رنگ‌ها از نظر ظاهری دارای رویه‌ای صیقلی و صاف هستند. در برابر سیالات نیز به طور کامل نفوذناپذیر می‌باشند. در مناطق پرتنشی که به پایداری زیاد نیاز است از این مدل رنگ‌های پلی‌اورتان استفاده می‌شود.

می‌شوند. در ادامه از کاربردهای رنگ پلی‌اورتان خواهیم گفت.

رنگ پلی‌اورتان چه کاربردهایی دارد؟

کیفیت رنگ‌های پلی اورتان نقش تعین کننده‌ای در کاربردهای آن دارد. بنابراین تفاوت رنگ پلی‌اورتان ایرانی و خارجی در زمان استفاده نمود بسیار زیادی پیدا می‌کند. این کاربردها عبارتند از:

  • در تجهیزات مکانیکی در صنایع مختلف
  • استفاده در مصنوعات چوبی مختلف اعم از کابینت و درب به عنوان لایه پوششی
  • در نرده‌های آهنی به عنوان لایه محافظتی و برای پوشش‌دهی بیشتر
  • استفاده در ماشین آلات کشاورزی
  • استفاده در کفپوش‌های درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها

می‌باشد. همچنین در مواردی دیگری نظیر:

  • سقف‌های فلزی
  • لایه پوششی توربین‌های بادی
  • پوشش کف در اماکن تجاری و صنعتی
  • صنایع کشتی سازی
  • خطوط لوله‌ای
  • صنعت هوا-فضا

نیز از انواع رنگ‌های پلی‌اورتان بهره گرفته می‌شود. در بسیاری از این کاربردها از نوع پلی‌اورتان خارجی استفاده می‌شود زیرا کیفیت بالاتری دارد. در ادامه با این تفاوت‌ها در انواع ایرانی و خارجی این رنگ‌ها آشنا خواهیم شد.

تفاوت رنگ پلی‌اورتان ایرانی و خارجی در چیست؟

یکی از فاکتورهای مهم در خصوص استفاده از رنگ‌های پلی‌اورتان کیفیت اجرای آن‌ها می‌باشد. در این شاخصه قیاس بین برندهای ایرانی و خارجی نشان دهنده کیفیت اجرای بهتر نوع خارجی است. این مورد نیز به دلیل مرغوب بودن مواد اولیه تشکیل دهنده پلی‌اورتان خارجی می‌باشد. در نتیجه‌ی این ترکیبات باکیفیت سطح کار در زمان استفاده از پلی‌اورتان خارجی یک دست و یکنواخت می‌گردد. در حالی که انواع ایرانی این رنگ‌ها نرمی و یکنواختی بی‌نقصی ایجاد نمی‌کنند. شاخصه بعدی که در این رنگ‌ها باید مورد توجه قرار گیرد طبیعی بودن و جلای رنگ است. رنگ‌های پلی‌اورتان خارجی جلا بیشتری نسبت به انواع ایرانی دارند. همچنین نتیجه کار با پلی‌اورتان خارجی بسیار طبیعی‌تر و واقعی‌تر می‌باشد. ویژگی بعدی که باعث استفاده متعدد از رنگ‌های پلی‌اورتان به ویژه در صنعت چوب شده ضد رطوبت بودن آن‌ها است. بنابراین در مقایسه بین رنگ‌های پلی‌اورتان ایرانی و خارجی میزان نفوذناپذیری در برابر آب و رطوبت مهم است. پلی‌اورتان خارجی نسبت به آب و رطوبت مقاومت بالاتری از انواع ایرانی خود نشان می‌دهد. مورد بعدی خاصیت پرکنندگی چوب توسط رنگ پلی‌اورتان است که در بهتر شدن اجرای آن اثر زیادی دارد. در این شاخصه نیز انواع خارجی رنگ پلی‌اورتان گوی سبقت را از انواع ایرانی خود می‌رباید.

تفاوت رنگ پلی‌اورتان ایرانی و خارجی

تفاوت رنگ پلی‌اورتان ایرانی و خارجی در طیف رنگی:

پلی‌اورتان به عنوان یکی از انواع بسیار کاربردی از رنگ‌ها شناخته می‌شود. یکی از این کاربردها در مصنوعات چوبی نظیر درب و کابینت می‌باشد. بنابراین بسته به سلایق مختلف افراد نیاز به طیف رنگی متنوع وجود دارد. انواع ایرانی رنگ‌های پلی‌اورتان متاسفانه از تنوع طیف رنگی چندانی برخوردار نیستند. به همین دلیل در زمان استفاده از آن‌ها چندان حق انتخاب بالایی وجود ندارد. اما در مقابل انواع خارجی رنگ‌های پلی‌اورتان دارای طیف رنگی بسیار گسترده‌ای هستند که تقریبا با هر سلیقه‌ای تطابق دارد. دلیل وجود گستره رنگی وسیع در پلی‌اورتان خارجی ساخت رنگ‌ها با دستگاه ترکیب رنگ می‌باشد. بنابراین به راحتی امکان ساخت هر کد رنگ در انواع خارجی رنگ پلی‌اورتان وجود دارد. این تنوع رنگی بالا نیز از دیگر تفاوت‌ها و در واقع برتری‌های نوع خارجی این رنگ‌ها می‌باشد.

تفاوت رنگ پلی‌اورتان ایرانی و خارجی در قیمت:

یکی دیگر از جنبه‌های تفاوت بین انواع ایرانی و خارجی از رنگ‌های پلی‌اورتان بحث قیمت آن‌ها می‌باشد. با توجه به کیفیت و مقاومت بالاتر انواع خارجی رنگ پلی‌اورتان و یکدستی و جلوه‌ی طبیعی‌تر آن‌ها قیمت بیشتری دارند. البته گران‌تر بودن نوع خارجی این رنگ‌ها در قیاس با انواع ایرانی به نوسانات ارز در کشور نیز مرتبط است. به دلیل اثرگذاری مستقیم رنگ پلی‌اورتان مصرفی روی کیفیت مصنوعات چوبی باید کیفیت را در اولویت قرار داد.

سخن پایانی:

رنگ‌های پلی‌اورتان را می‌توان از زیباترین و باکیفیت‌ترین انواع رنگ‌های پوششی- محافظتی دانست. ارزیابی و بررسی تفاوت‌ رنگ پلی‌اورتان ایرانی و خارجی در جنبه‌های مختلف آن کار انتخاب را ساده‌تر می‌کند. چنانچه به ماندگاری، زیبایی و جلوه‌ی این رنگ‌ها روی کار اهمیت می‌دهید انواع خارجی انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. سپیدار چوب تولیدکننده انواع درب‌های ضد سرقت، درب اتاقی و کابینت در کشور آماده دریافت سفارشات شما می‌باشد. برای مشاهده نمونه کارهای انجام شده در مجموعه با گالری سایت سپیدار چوب مراجعه فرمایید.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »