آشنایی با انواع قفل درب ضد سرقت

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

یکی از بخش‌های اصلی و مهم در تمام درب‌های ضد سرقت قفل مورد استفاده در آن است. در واقع درب ضد سرقت حتی اگر از متریال بسیار مرغوبی ساخته شده اما قفل خوبی نداشته باشد کارایی ندارد. یکی از راه‌های اصلی نفوذ سارقین به داخل ساختمان نفوذ به قفل‌های ناکارآمد و ضعیف می‌باشد. همانطور که درب‌های ضد سرقت تنوع مدل زیادی دارند قفل‌های آن‌ها نیز انواع مختلفی دارند. در این مقاله از گروه سپیدار چوب به معرفی انواع قفل درب ضد سرقت می‌پردازیم. از طریق این اطلاعات می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه از این قفل‌ها را تشخیص دهید.

چرا قفل درب‌های ضد سرقت اهمیت زیادی دارند؟

کسانی که با ساز و کار درب‌های ضد سرقت آشنا باشند می‌دانند که قفل در این سیستم چقدر مهم است. امنیت درب‌های ضد سرقت نسبت به دیگر انواع درب بسیار بالاتر است. سارقین از طریق بدنه- چهارچوب و لولا امکان نفوذ به این درب‌ها را ندارند. اما اگر از قفل‌های مرغوب و مناسب در ساخت درب استفاده نشود می‌تواند به عنوان نقطه ضعف درب محسوب گردد. پس اگر از قفل مناسب و باکیفیت در درب‌های ضدسرقت استفاده شود هیچ نگرانی از بابت امنیت ساختمان وجود ندارد. هر چه بیشتر با انواع مختلف این قفل‌ها آشنا باشید و ویژگی‌های آن‌ها بشناسید گزینه بهتری را انتخاب می‌کنید.

آشنایی با انواع قفل درب ضد سرقت

قفل درب ضد سرقت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مهم‌ترین ویژگی در قفل‌های ضد سرقت طراحی نفوذ ناپذیر آن‌ها است. همین طراحی‌های غیر قابل نفوذ وجه تمایز آن‌ها با سایر انواع قفل می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت قفل درب ضد سرقت با انواع ساده‌ی آن در تعداد زباله‌ها است. هر چه تعداد این زبانه‌ها بیشتر باشد امنیت درب نیز بالاتر می‌رود. مورد بعدی جهات کار گذاشتن زبانه‌های مختلف قفل در درب است. سیلندر یا مغزی قفل نیز از دیگر بخش‌های مهم یک قفل خوب در درب ضد سرقت به حساب می‌آید. سیلندر انواع قفل درب ضد سرقت شیارهای بسیار بیشتری دارد. افزایش تعداد این شیارهای تعبیه شده در مغزی قفل سطح امنیت در آن را نیز بالاتر برده و دیگر به راحتی باز نمی‌شود. بخش بعدی که در قفل درب ضد سرقت استفاده می‌شود دستیگره درب است. البته دستگیره‌ها در امنیت درب و قفل آن تاثیر چندانی ندارند. با این همه باید از انواع مرغوب و باکیفیت باشند تا کارایی لازم را داشته باشند.

انواع قفل درب ضد سرقت کدام است؟

دسته‌بندی‌های مختلفی از قفل‌های مناسب درب‌های ضد سرقت وجود دارد. برخی از این دسته‌بندی‌ها بر اساس ساختار خود قفل شکل گرفته است. برخی دیگر اما بر اساس کشور سازنده‌ی قفل آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کند. هر کدام از این قفل‌ها نیز شاخصه‌ها و ویژگی‌های خاتصی دارند که برای کاربردی آن‌ها را مناسب‌تر می‌کنند. این انواع بر اساس ساختار قفل درب ضد سرقت عبارتند از:

1- قفل مونو بلاک:

قفل مونو بلاک در واقع از دو قفل مجزا ساخته شده است که ازنظر ساختار از هم جدا هستند. این قفل‌ها عمدتا در بخش جلویی درب ضد سرقت تعبیه می‌شوند. از ویژگی‌های این قفل تعداد قابل ملاحظه‌ی زبانه می‌باشد. در قفل‌های مونو بلاک از 3 الی 4 زبانه‌ی مختلف در کنار هم استفاده می‌گردد. جهت قفل شدن این زبانه‌ها نیز به صورت افقی در درب تعبیه می‌شود. به همین خاطر مونو بلاک در جهت افقی فقط امنیت درب ضد سرقت را تامین خواهد کرد. کارشناسان در حوزه‌ی درب‌ ضد سرقت ترک این نوع از قفل‌ها را دارای سطح امنیت متوسط رو به بالا می‌دانند.

 2- قفل مرکزی:

یکی دیگر از انواع قفل درب ضد سرقت نوع مرکزی به شمار می‌رود. این قفل‌ها در گروه ایمن‌ترین قفل‌های مورد استفاده در درب‌های ضد سرقت قرار می‌گیرند. در این نوع از قفل تعداد 12 عدد زبانه تعبیه می‌شود. تمام این 12 زبانه به شکل همزمان با هم باز و بسته شده و عمل می‌کنند. به همین خاطر بدون در دست داشتن کلید اصلی نمی‌توان این نوع از قفل‌های درب ضد سرقت را باز کرد. از کاربردهای قفل مرکزی می‌توان به مراکز اداری و مسکونی اشاره نمود.

آشنایی با انواع قفل درب ضد سرقت

3- قفل نیمه مرکزی:

این مدل شباهت زیادی به نوع مرکزی دارد با این تفاوت که تعداد زبانه‌‌های آن کمتر است. در نوع نیمه مرکزی تنها 6 زبانه به کار می‌رود و به همین دلیل از سطح ایمنی کمتری برخوردار است. پیشنهاد می‌شود برای درب‌های ورودی ساختمان نوع نیمه مرکزی استفاده نشود.

4- قفل گاوصندوقی:

یکی از خاص‌ترین انواع قفل‌های مخصوص درب ضد سرقت نوع گاوصندوقی می‌باشد. ساختار مغزی و سیلندر در این نوع از  انواع قفل درب ضد سرقت کاملا خاص و منحصر به فرد است. بنابراین از طریق بیرون کشیدن مغزی قفل گاوصندوقی امکان باز کردن درب ضد سرقت وجود ندارد. دلیل این موضوع نیز بسیار ساده است زیرا قفل‌های گاوصندوقی سیلندر یا مغزی ندارند. این قفل‌ها از سطح امنیت بسیار بالایی بین دیگر انواع قفل برخوردارند و به همین دلیل طرفداران زیادی دارند. قسمت بالایی و پایینی در این قفل‌ها به صورت دو تکه طراحی و ساخته می‌شوند.

آشنایی با انواع قفل درب ضد سرقت

5- یراق دو قفل:

این مدل از قفل‌های مورد استفاده در درب ضد سرقت پر مصرف‌ترین انواع محسوب می‌شوند. از نظر ساختار این قفل‌ها در حقیقت از دو قفل کاملا مجزا از هم ساخته شده‌اند. قفل اصلی دارای 5 زبانه مجزا است و قفل دوم نیز سه زبانه جداگانه دارد. به قفل دوم در اصطلاح فنی آن قفل شب‌بند نیز گفته می‌شود.

از دیگر طبقه‌بندی‌های مخصوص به قفل در درب‌های ضد سرقت کشور سازنده و برند آن است. بیشتر قفل‌های موجود در بازارهای داخلی یا ساخت کشور ترکیه هستند یا از تولیدات داخل کشور می‌باشند. گروه سپیدار چوب بهترین انواع درب ضد سرقت و قفل متناسب با آن را در تولید می‌کند. برای بازدید از نمونه کار و ثبت سفارش خود از طریق سایت سپیدار چوب اقدام فرمایید.

سخن پایانی:

انواع قفل درب ضد سرقت برای کاربری‌های مختلف روی این درب‌های ایمن نصب می‌شوند. هیچ درب ضد سرقتی بدون یک قفل مرغوب و باکیفیت کامل و ایمن به حساب نمی‌آید. ساز و کار و طراحی هر کدام از این قفل‌های مخصوص به خود بوده و کاربردی ویژه نیز دارند. البته گستردگی این قفل‌ها بسیار بیشتر از این چند موردی است که در مطلب فوق ذکر شده است. اگر در زمینه قفل مناسب برای درب ضد سرقت تجربه ندارید با کارشناسان ما در سپیدار چوب تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »