آیا کابینت ام دی اف سوسک و موریانه می‌زند؟

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

کابینت‌های ام دی دف از انواع پر فروش و محبوب کابینت آشپزخانه به شمار می‌روند. با این همه یک نگرانی بزرگ در زمان خرید آن‌ها وجود دارد. این نگرانی ناشی از سوسک و موریانه زدن کابینت ام دی اف است. گاهی افراد در خرید این جنس کابینت به دلیل بروز احتمالی این مشکل دچار تردید می‌شوند. در این مقاله درباره این مشکل و راه‌کارهای رفع آن خواهیم گفت. پس ما را در گروه صنعتی سپیدار چوب همراهی کنید.

معرفی کلی کابینت‌های ام دی اف:

یکی از متریال‌های بسیار رایج و پر کاربرد در صنعت مبلمان و کابینت‌سازی ام دی اف می‌باشد. بسیاری از ما با این واژه در زمان خرید کابینت آشپزخانه آشنا شده‌ایم اما معنای دقیق آن را نمی‌دانیم. صفحات MDF در واقع از خرده چوب و رزین در شرایط فشار ساخته می‌شوند. سپس آن‌ها را به قطعات و ابعاد مورد نظر برش داده و در ساخت مصنوعات چوبی نظیر کابینت به کار می‌برند. چگالی این تخته‌های ام دی اف متوسط بوده اما از نئوپان مقاوم‌تر هستند. ام دی اف مورد استفاده در ساخت کابینت به سه گروه مختلف تقسیم می‌شود:

  • ام دی اف با روکس PVC
  • ام دی اف با روکش طبیعی
  • ام دی اف هایگلاس یا با روکش مصنوعی

بسته به سلیقه و بودجه در نظر گرفته شده یکی از این انواع را در ساخت کابینت ام دی اف انتخاب می‌کنند.

آیا کابینت ام دی اف سوسک و موریانه می‌زند؟

آیا سوسک و موریانه زدن کابینت ام دی اف حقیقت دارد؟

علیرغم هم مزیت‌ها و زیبایی چشمگیر کابینت ام دی اف مشکلاتی نیز دارد. در نگهداری از کابینت‌های MDF باید اصول مشخصی را رعایت کرد در غیر این صورت احتمال سوسک زدن آن وجود دارد. سوسک‌ها حشرات موذی هستند که اغلب در مکان‌های کثیف زندگی می‌کنند. بنابراین وجود آلودگی برای زمان دراز موجب سوسک زدن کابینت ام دی اف می‌شود. سوسک‌های پنهان شده در کابینت ام دی اف با چند راه کار ساده از بین می‌روند. اما مشکل موریانه و مورچه در کابینت‌های ام دی اف به سادگی برطرف نمی‌شود. زیرا این حشرات چوب خوار به راحتی با حشره‌کش نابود نمی‌شوند. در ادامه با روش‌های موثری برای از بین بردن مشکل سوسک و موریانه زدن کابینت‌های MDF آشنا خواهیم شد.

راه‌های جلوگیری از سوسک زدن کابینت ام دی اف:

برای اینکه کابینت ام دی اف ماندگاری خوبی داشته باشد باید اصولی نگهداری گردد. سوسک زدن کابینت‌های ساخته شده از MDF نیز به علت رعایت نکردن اصول نگهداری آن‌ها است. کارهای لازم برای جلوگیری از سوسک زدن کابینت ام دی اف عبارتند از:

1- دور نگهداشتن کابینت از رطوبت:

ام دی اف نوعی چوب است که در ساخت کابینت به کار می‌رود. در نتیجه سازگاری زیادی با آب و رطوبت ندارد. یکی از اصلی‌ترین کارهای در حفظ کیفیت کابینت ام دی اف دور نگهداشتن ان از رطوبت است. سوسک‌ها و بسیاری از حشرات نیز علاقه‌ی زیادی به زندگی در محیط‌های مرطوب را دارند. بنابراین با خیس کردن کابینت ام دی اف فضای مناسبی برای رشد و زندگی سوسک‌ها ایجاد می‌شود.

2- تمیز نگهداشتن کابینت ام دی اف:

سوسک‌ها از جمله حشراتی هستند که محیط‌های آلوده را دوست دارند. در نتیجه تمیز نکردن کابینت برای آن‌ها محیطی مناسب فراهم می‌کند. در کابینت ام دی اف از وسایل غیر بهداشتی و ناسالم نگهداری نکنید.

رعایت همین دو نکته باعث جلوگیری از سوسک و موریانه زدن کابینت ام دی اف می‌گردد.

آیا کابینت ام دی اف سوسک و موریانه می‌زند؟

برای از بین بردن سوسک در کابینت ام دی اف چه باید کرد؟

گفتیم که کابینت MDF امکان سوسک زدن دارد پس باید بدانیم راه حل موثر در این شرایط چیست. یکی از راه‌کارهای موثر استفاده از سموم و حشره‌کش جهت دفع و نابودی سوسک می‌باشد. البته توصیه می‌شود با رعایت دو مورد قبلی از سوسوک زدن کابینت خود پیشگیری کنید. چرا که استفاده از سموم علاوه بر حشرات برای انسان‌ها نیز ضرر و آسیب‌هایی به همراه دارد. به ویژه اگر در منزل کودک خردسال داشته باشید سموم شیمیایی می‌تواند در سلامت کود شما مشکلاتی را ایجاد کند. البته اگر سوسک‌ها در کابینت ام دی اف تخم گذاری کرده باشند چاره‌ای به جز استفاده از سم باقی نمی‌ماند. پس برای رفع مشکل سوسک و موریانه زدن کابینت ام دی اف باید هر چه سریع‌تر اقدام کرد.

بهترین سم برای سوسک کابینت ام دی اف چیست؟

قطعا وجود سوسک در کابینت و در محیط آشپزخانه بسیار آزار دهنده است. سوسک‌ها هم برای سلامت انسان و هم برای سلامت کابینت ام دی اف مضر و مخرب هستند. پس در صورت مشاهده اولین سوسک حتما سم زدن را آغاز کنید تا تکثیر نشوند. پاشیدن ترکیب آب و صابون روی سوسک به عنوان یک سم مهلک عمل می‌کند. این ترکیب به سلامت انسان آسیبی نمی‌رساند و در واقع ایمن است. اما اگر با این اقدام سوسک‌ها به طور کامل نابود نشدند باید از سم تمپو استفاده کرد. سم تمپو مایع و بدون بو است که از گل داوودی تولید می‌شود. این سم بین 90 تا 120 روز بر محل استفاده اثرگذار خواهد بود. یکی دیگر از سموم موثر در نابودی سوسک کابینت ام دی اف سم رونج نام دارد. ماندگاری این سم نیز 120 روز است.

از بین بردن موریانه از کابینت ام دی اف:

استفاده از دستگاه دافع حشرات یکی از راه‌های اصلی از بین بردن موریانه زدگی کابینت ام دی اف است. این دستگاه با ارسال امواجی باعث جلوگیری از سوسک و موریانه زدن کابینت ام دی اف می‌شود. روش موثری بعدی در از بین موریانه‌های کابینت ام دی اف استفاده از خمیر حشره‌کش است. این خمیر برای انسان سمی نبوده و خطری به همراه ندارد. بنابراین بدون نگرانی از بابت مسمومیت با آن می‌تواند برای دفع موریانه در کابینت استفاده کنید. هر چه زودتر برای نابودی سوسک و موریانه‌های کابینت ام دی اف اقدام کنید نتیجه بهتری به دست می‌آورید. زیرا هنوز تعداد این حشرات مزاحم و کثیف در کابینت آشپزخانه زیاد نشده و سریع‌تر نابود می‌شوند.

سخن پایانی:

سوسک و موریانه زدن کابینت ام دی اف مشکلی است که در صورت عدم نگهداری اصولی پیش می‌آید. با تمیز نگهداشتن و خیس نکردن کابینت ام دی اف تا حد زیادی از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری می‌کنید. نظرات و تجربیات خود را با ما در گروه صنعتی سپیدار چوب در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »