آیا کابینت ام دی اف را می‌توان رنگ کرد؟

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

کابینت از بخش‌های مهم و بسیار چشمگیر در هر آشپزخانه‌ای به شمار می‌رود. از این رو هر تغییری در آن می‌توان به کلی حال و هوا و فضای آشپزخانه را دگرگون کند. چنانچه نخواهیم به اندازه‌ای تعویض کابینت هزینه کنیم رنگ کردن آن جایگزین مناسبی است. اما آیا هر کابینت با هر متریالی را می‌توان رنگ کرد؟! امروزه در بسیاری از آشپزخانه‌ها از کابینت ام دی اف استفاده شده است. در این مقاله از گروه سپیدار چوب با  مسائل مربوط به رنگ کردن کابینت ام دی اف آشنا خواهیم شد.

چه رنگ‌هایی را می‌توان برای رنگ‌کاری کابینت MDF استفاده کرد؟

در ابتدا باید اشاره کنیم که کابینت‌های ام دی اف را می‌توان رنگ کرد و در آن‌ها تنوع ایجاد کرد. اما این رنگ کاری شرایط و الزاماتی دارد که باید رعایت شود. یکی از الزامات رنگ کردن کابینت‌های MDF سازگاری رنگ مورد استفاده با متریال کابینت است.  برخی از رنگ‌ها در بافت ام دی اف تغییراتی ایجاد کرده و موجب آسیب به آن می‌شود. بهترین رنگ‌های قابل استفاده برای رنگ کردن کابینت‌های MDF عبارتند از:

  • رنگ‌های اکریلیک
  • رنگ‌ لعاب
  • اسپری رنگ
  • رنگ لاتکس
  • رنگ مولتی سورفیس
  • رنگ گچ

می‌باشند. تمام این رنگ‌ها برای کابینت‌های چوبی نیز کاربرد داشته و قابل استفاده هستند. در ادامه با هر کدام از این رنگ‌های مخصوص کابینت ام دی اف آشنا خواهیم شد.

آیا کابینت ام دی اف را می‌توان رنگ کرد؟

رنگ اکریلیک برای رنگ‌کاری کابینت ام دی اف:

از این نوع رنگ برای بسیاری از مصارف از جمله رنگ کردن کابینت ام دی اف استفاده می‌شود. این رنگ‌ها بی‌بو بوده و به سرعت خشک می‌شوند. از طرفی غلظت بالای آن‌ها نیز نشان از کیفیت و مرغوب بودن رنگ دارد. برای استفاده از رنگ‌های اکریلیک به قلم مو یا غلتک رنگ کاری نیاز خواهید داشت. کابینت‌های ام دی اف رنگ شده با این رنگ‌ها ظاهری مدرن و شیک به خود می‌گیرند. هنگامی که از رنگ اکریلیک در رنگ کردن کابینت‌ها استفاده کنید در شستشوی آن‌ها آزادی عمل زیادی خواهید داشت. زیرا این گروه از رنگ‌ها در برابر آب مقاوم بوده و خواص خود را از دست نمی‌دهند.

رنگ لعاب برای رنگ‌کاری کابینت ام دی اف:

در انتخاب نوع مناسب از رنگ لعاب برای رنگ کردن کابینت ام دی اف دقت کنید. رنگ لعاب مناسب برای رنگ کردن ام دی اف بر پایه‌ی آب است. حالت ژله‌ای این نوع رنگ پروسه رنگ‌ کردن کابینت‌ ام دی اف را بسیار ساده می‌کند. به کارگیری رنگ لعاب روی کابینت ام دی اف راه نفوذ آب به داخل آن می‌گیرد. در نتیجه دیگر آب قادر به نفوذ در ام دی اف کابینت نیست. رنگ لعاب بعد از خشک شدن بافتی خشک و سفت و غیرقابل نفوذ پیدا می‌کند. این نفوذناپذیری را می‌توان از ویژگی‌های اصلی این نوع رنگ مخصوص ام دی اف دانست.

رنگ لاتکس برای رنگ‌کاری کابینت MDF:

یکی از ویژگی‌های مهم این نوع رنگ خاصیت ضد آب بودن آن است. غلظت رنگ لاتکس برای استفاده از قلم مو و غلتک کاملا مناسب است. بنابراین دیگر به رقیق کننده برای استفاده از این رنگ نیازی نخواهید داشت. ضد آب بودن این رنگ به دلیل ساختار رزینی در رنگ لاتکس است. برای تمیز کردن رنگ لاتکس می‌توان از آب کمک گرفت.

اسپری رنگ برای رنگ کردن کابینت MDF:

وجود طیف وسیعی از رنگ‌های اسپری کار را برای انتخاب و تطبیق آن با سلایق مختلف ساده می‌کند. برای رنگ کردن کابینت ام دی اف با اسپری‌های رنگ نیاز به هیچ وسیله‌ی خاصی ندارید. برای شروع کار باید کابینت‌ها را در فضایی باز قرار داده و کار رنگ کردن آن‌ها را آغاز نمایید. چنانچه امکان انتقال کابینت‌ها به فضای باز وجود ندارد باید در محیط دارای تهویه رنگ‌کاری کنید.

مراحل رنگ زدن کابینت ام دی اف کدام است؟

اولین الزام برای رنگ زدن کابینت ام دی اف وجود سطح صاف و صیقلی روی کابینت است. اگر سطح روی کابینت کاملا صاف باشد می‌توان بلافاصله پروسه رنگ‌کاری را آغاز نمود. اما اگر پوسته‌هایی در برخی از بخش‌های کابینت مشاهده می‌کنید اول برای رفع آن اقدام نمایید. ابتدا از یک سمباده برای رفع پوسته پوسته‌های روی کابینت ام دی اف کمک بگیرید. چنانچه این کار موفقیت آمیز نبود باید همان بخش از کابینت را تعویض کنید. رنگ کردن کابینت ام دی اف پوسته پوسته اصلا نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. استفاده از ماسک در زمان رنگ زدن کابینت ام دی اف می‌تواند به تنفس بهتر شما کمک کند. اتصالات کابینت را جدا کرده و به سلیقه خود رنگ زدن را آغاز کنید. چنانچه از عهده مسئولیت رنگ زدن کابینت بر نمی‌آیید حتما از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. توجه داشته کنید که رنگ انتخابی برای کابینت باید با دیگر بخش‌های آشپزخانه هماهنگی کافی داشته باشد.

تغییر دادن رنگ کابینت ام دی اف با برچسب:

امکان تغییر رنگ کابینت ام دی اف بدون رنگ‌کاری نیز وجود دارد. برای این کار کافی است تا از برچسب‌های مخصوص کابینت ام دی اف استفاده کنید. برچسب‌هایی که برای تغییر رنگ در کابینت‌هایی با متریال MDF استفاده می‌شوند با سایر انواع آن متفاوت هستند. به کمک برچسب‌های مخصوص کابینت ام دی اف در کوتاه‌ترین زمان ممکن تغییرات زیادی ایجاد خواهید کرد. از نظر کارایی این برچسب‌ها را می‌توان با کاغذ دیواری مقایسه نمود. بعضی از آن‌ها آنقدر طبیعی هستند که به سختی می‌توان برچسب‌ها را تشخیص داد.

کابینت‌های ام دی اف خوش ساخت:

گاهی از اوقات به جای رنگ کردن کابینت ام دی اف مایل به تعویض آن هستیم. برای تهیه بهترین انواع کابینت‌ها با ساختی باکیفیت باید به سراغ شرکت‌های معتبر رفت. سپیدار چوب تولید کننده محصولات چوبی مرغوب در کشور تولیدات مختلفی از قبیل:

  • درب‌های ضد سرقت
  • درب اتاقی
  • کابینت آشپزخانه
  • سرویس خواب

را ارائه می‌کند. برای مشاهده تنوع تولیدات و ثبت سفارش از طریق سایت مجموعه سپیدار چوب اقدام فرمایید. سپیدار چوب تلفیقی از هنر و تکنولوژی را در ساخته‌های خود به نمایش می‌گذارد.

کلام آخر:

همیشه برای ایجاد تنوع و نوسازی نیازی به تعویض کردن کابینت نیست. به ویژه اگر متریال مورد استفاده در کابینت MDF باشد می‌توان با رنگ‌آمیزی آن نوسازی انجام داد. مهم‌ترین نکته در رنگ زدن کابینت MDFD انتخاب رنگ مناسب و سازگار است.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »