آموزش نظافت درب چوبی منزل

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

در این مقاله قصد داریم راجع به نظافت درب چوبی منزل، مطالبی را عنوان کنیم. درب‌ های چوبی یکی از پراستفاده ‌ترین درب های موجود هستند که حتماً همه شما در منزل و محل کار و غیره با آن ها سر کار دارید. یکی از مشکلاتی که این نوع درب ‌ها دارند، مقاومت بسیار پایین آن ها در برابر رطوبت و نم و آب است. در نتیجه تمیز کردن آن ها به راحتی تمیز کردن درب‌ های فلزی یا پلاستیکی و یا انواع دیگر درب‌ ها نیست.  در نتیجه لازم است که راهکارهایی را برای نظافت این نوع درب ‌ها بدون آسیب رسیدن به آن ها مطرح کنیم.

لکه‌ گیری برای نظافت درب چوبی منزل

به منظور نظافت درب چوبی منزل قبل از هر کاری باید لکه ‌گیری آنها صورت بپذیرد. در واقع باید درب ‌های چوبی از لکه ‌های چربی و همچنین از اثر انگشت پاک شوند. به منظور لکه ‌گیری این نوع درب‌ ها بایستی به میزان کمی مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید و با کمک دستمال نرمی که با آن ماده خیس شده است، آن ها را لکه ‌گیری کنید.

در صورتی که لکه‌ های موجود بر روی درب چوبی به خوبی پاک نشده باشند، بایستی جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و دستمال نخی را درون ماده ایجاد شده خیس کنید و آن دستمال را بر روی درب بکشید.

خشک کردن در نظافت درب چوبی منزل

در نظافت درب چوبی منزل، مرحله دوم بعد از لکه گیری، خشک کردن درب با یک دستمال نرم است. از آن جایی که درب چوبی نسبت به آب و رطوبت مقاومت خوبی ندارد، بنابراین باید هرچه سریع تر آن ها را خشک کنید تا آسیب نبینند.

آموزش نظافت درب چوبی منزل

براق کردن در نظافت درب چوبی منزل

در مرحله سوم از مراحل نظافت درب چوبی منزل بایستی از براق کننده درب چوبی استفاده کنید و کاری کنید که درب چوبی شما  به خوبی بدرخشد. البته اجباری به این کار نیست و در صورتی که مایل نبودید درب چوبی شما درخشندگی داشته باشد، می ‌توانید از این کار صرف نظر کنید. برای براق کردن درب چوبی خود می ‌توانید از ماده کیلر استفاده کنید. البته قبل از استفاده از مواد درخشان کننده، بهتر است درب را سمباده بکشید.

نظافت دستگیره های درب

یک مرحله از مراحل نظافت درب چوبی منزل، نظافت دستگیره های این نوع درب ها است. به منظور انجام این کار، بایستی از یک شیشه پاک کن استفاده کنید و به کمک آن دستگیره درب را به صورت کامل ضد عفونی کنید. نباید اجازه دهید شیشه پاک کن بر روی دستگیره درب باقی بماند و بایستی به کمک یک حوله کاغذی آن را خشک کنید.

نظافت قفل ها در نظافت درب چوبی منزل

قفل ‌های درب ‌های چوبی هم ممکن است دچار زنگ زدگی شده باشند که در این صورت بایستی به کمک روغن، به داد آنها برسید.‌ فراموش نکنید که قفل های زنگ زده، ظاهر بدی به درب چوبی می‌ دهند.

 

تمیز کردن لبه‌ های درب چوبی

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می ‌آید این است که لبه‌ های درب چوبی را با چه ماده شوینده ای و به چه صورتی نظافت کنند. به منظور تمیز کردن لبه ‌های درب چوبی بایستی از یک محلول صابونی استفاده کنید. بدین منظور ابتدا باید درب ‌ها را باز کنید و توسط دستمال نرمی که به این محلول صابونی، مرطوب شده است، لبه‌های کناری درب را پاک کنید. در صورتی که لبه‌ های درب به صورت کامل تمیز نشدند، می ‌توانید به جای محل صابونی از محلولی که دارای مایع ظرفشویی است کمک بگیرید.

آموزش نظافت درب چوبی منزل

پاک کننده‌ های درب چوبی

در صورتی که قصد تمیز کردن و نظافت درب چوبی منزل خود را دارید، می ‌توانید از چند نوع پاک کننده برای این کار کمک بگیرید. شوینده ‌هایی که برای پاک کردن و نظافت درب چوبی منزل مورد استفاده قرار می ‌گیرند، عبارت هستند از:

1.      صابون برای نظافت درب چوبی منزل

صابون، گزینه مناسب برای نظافت درب چوبی منزل است چرا که نسبت به مواد شوینده دیگر ملایم ‌تر است و آسیب کم تری به درب چوبی منزل شما می‌زند. با کمک صابون شما خواهید توانست لکه‌ ها و کثیفی ‌هایی که بر روی سطح درب چوبی وجود دارند را پاک کنید. البته این را هم به شما بگوییم که بایستی صابون ملایمی برای این کار خریداری کنید و هر نوع صابونی برای نظافت درب چوبی منزل مناسب نیست. از سوی دیگر باید این صابون ملایم را نیز با آب گرم مخلوط کنید و دستمال نرم خود را با محلول ایجاد شده مرطوب نمایید.

 

2.      روغن چوب

درب ‌های چوبی نیاز به نگهداری دارند و برای این که عمر این نوع درب ‌ها افزایش پیدا کند، بایستی همواره با کمک روغن‌ هایی مثل روغن کنجد و روغن زیتون و روغن نارگیل، این نوع درب ‌ها را تغذیه کنید. استفاده از این نوع روغن ها بر روی درب‌ های چوبی باعث می ‌شود که این نوع درب‌ ها خشک نشوند و به خوبی بدرخشند. در واقع استفاده از روغن ‌های چوبی سه فایده دارد.

  1. اولاً باعث نظافت درب چوبی منزل می‌ شود.
  2. ثانیاً باعث افزایش طول عمر آن ها می‌ شود.
  3. ثالثاً باعث زیباتر شدن آن ها می ‌شود.

 

3.      مواد مخصوص شستشوی چوب

به منظور نظافت درب چوبی منزل می ‌توانید از یک سری  مواد مخصوص شست و شوی چوب که در بازار فروخته می ‌شود نیز استفاده کنید. این مواد هم می ‌توانند لکه ‌ها و کثیفی‌ هایی که بر روی سطح درب چوبی وجود دارد را پاک کنند و هم باعث درخشنده تر شدن چوب شوند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که نوع استفاده از این مواد با یکدیگر متفاوت است. قبل از این که به نظافت درب چوبی با هر یک از این مواد بپردازید، بایستی دستورالعمل تولید کننده آن را نیز مطالعه کنید.

4.      سرکه برای نظافت درب چوبی منزل

در مواردی که هیچ کدام از مواد شوینده نمی ‌توانند لکه‌ های موجود بر روی سطح چوب را از بین ببرند، استفاده از سرکه هم می ‌تواند موثر باشد. برای این کار باید آب را با سرکه سفید مخلوط کنید و پس از آن با یک دستمال، محلول ایجاد شده را بر روی سطح درب چوبی بزنید. مزیت استفاده از سرکه این است که کاملاً طبیعی است و قیمت ارزان تری هم نسبت به بقیه گزینه ‌ها دارد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد نظافت درب چوبی منزل مطالبی را بیان کردیم و انواع مواد شوینده ‌ای که می ‌توانند برای هرچه بیشتر تمیز شدن درب چوبی منزل به کار بروند را معرفی نمودیم.

مطالب پیشنهادی

درب تمام شیشه ورودی
درب های اتاقی

درب‌های شیشه خور: زیبایی و کاربرد در طراحی معماری

در زمان حال، با پیشرفت فناوری و تغییرات در طراحی معماری، درب‌های شیشه‌خور به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در ایجاد فضاهای زیبا و مدرن به شمار می‌آیند. این درها، نه تنها اجازه ورود نور به داخل فضا را ممکن می‌سازند بلکه از لحاظ ظاهری نیز جلوه‌ی خاصی به ساختمان می‌بخشند. در این مقاله، به مزایا و کاربردهای درب‌های شیشه‌خور در طراحی معماری می‌پردازیم.

ادامه مطلب »
کد رنگی رال
درب های اتاقی

کد رنگی RAL و کاربرد آن در رنگ پلی‌اورتان

در عرصه‌ی طراحی و صنعت، انتخاب رنگ یکی از مؤثرترین عوامل در جذابیت و تشخیص محصولات است. استفاده از کدهای رنگی استاندارد، همچون کدهای RAL، به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا رنگ‌ها را با دقت و یکنواخت انتخاب کرده و به کار ببرند. در این مقاله به معرفی کد

ادامه مطلب »
وکیوم درب
عمومی

وکیوم درب چوبی چیست؟

امروزه وکیوم‌ها یکی از بهترین انواع روکش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. وکیوم درب چوبی در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون درب کم می‌شود. این کار به بالا بردن مقاومت و افزایش طول عمر درب چوبی کمک شایانی می‌کند. این روش تولید درب چوبی برای کاربری‌های

ادامه مطلب »